Skip to main content
فهرست مقالات

«هدیه های آسمان» را چگونه هدیه کنیم؟/ سی و هفتمین نشست نقد آثار غیر تخیلی کودک و نوجوان

گزارشگر:

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 78 تا 88)

خلاصه ماشینی:

"نمی‌گویم کسانی که کتاب‌های درسی را تألیف‌ می‌کنند،توانایی این کار را ندارند،اما باید اثبات شود که آیا آن‌ها هم جزو نویسندگان کودک و نوجوان‌ هستند و زبان و قلم و نثرشان،گواهی می‌دهد که‌ کودک و نوجوان را می‌شناسند؟مبحث دومی که به‌ نظر می‌رسد باید در نقد کتاب‌های دینی نظام‌ آموزشی‌مان به آن بپردازیم،ضعف ساختاری‌ کتاب‌هاست که این شامل دو بخش می‌شود. سؤآل من این است که‌ مفاهیم اجتماعی که یک کودک و یا نوجوان به آن‌ها نیاز دارد مثل مثلا همین مشارکت اجتماعی که ما به‌ صورت مستقیم هم در آموزه‌های دینی‌مان داریم،آیا این‌جا باید تفکیک شود یا نه و ما باید به مباحث‌ اخلاقی صرف و مستقیم کم‌تر بپردازیم و به این‌ ترتیب،اجازه بدهیم که خانواده و کلیت جامعه و اصلا به نظر من فطرت کودک بیاموزد به او. برای مثال،آیا اساسا انتقال مفاهیم دینی به بچه‌ها در اولویت است یا انتقال حس دینی؟آیا انتقال تاریخ‌ برای بچه‌ها در اولویت است یا انتقال یک گرایش‌ دینی؟و این ارتباط حسی و مؤلفه‌های دینی در کجا شکل می‌گیرد؛در خانواده‌ها یا در مدارس؟آیا ارتباط حسی بدون مؤلفه‌های آشنا امکان‌پذیر است؟ آموزش دینی ما به یک کودک ترک زبان،به همان‌ صورت است که به یک کودک کرد زبان یا یک‌ کودک فارس انجام می‌شود؟آیا مؤلفه‌های محیطی‌ و خانوادگی‌شان یک‌سان است؟آیا باید آموزش‌ دینی در کتاب دنبال شود یا به تعبیر آقای باباوند،در کردار و رفتار و گفتارها؟این‌ها سؤآل هایی اساسی‌ است که فکر می‌کنم تا پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا نکنیم،شاید نتوانیم نظام آموزشی مناسبی را برای انتقال حس دینی به بچه‌ها طراحی کنیم،در امان خدا."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.