Skip to main content
فهرست مقالات

لذت های ادبیات (پری نودلمن و ماویس رایمر)

نویسنده:

(4 صفحه - از 110 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : لذت، ادبی، ادبیات، کودکان، متن، بزرگسالان، شعف، خواندن، تجربه، لذت متن

خلاصه ماشینی:

"بعد از تعیین کردن این‌ پیام‌ها،بزرگسالان ممکن است به این موضوع‌ بپردازند که آیا کودکان،علاوه بر این که از متن‌ها می‌آموزند،از آن‌ها لذت خواهند برد یا خیر؟اما برای این بزرگسالان احتمالا بسیار دشوار خواهد بود که توضیح دهند این لذت‌ها چگونه است،به‌ طور مشخص چیست،چه حسی را انتقال می‌دهد و خواننده چگونه آن‌ها را تجربه می‌کند. حتی کسانی که گاهی‌ برای مفید بودن می‌خوانند،از این که متن به آن‌ها توانایی تفکر می‌دهد،لذت می‌برند می‌کند-انسانی که خواننده گمان می‌کند هست و باید باشد-انسانی که مهم‌تر از همه چیز به نظر بارت،توسط احساس گناه یا قانون،از پرداختن به‌ لذت‌های جسم منع شده است. لذت از کاوش و جست‌وجوی راه‌هایی که‌ از طریق آن‌ها،متن‌ها گاهی معناهای آشکار خود را متزلزل یا حتی نقض می‌کنند(خواندن به منظور درک این نوع لذت،پایه‌های نظریه‌ای ادبی را تشکیل می‌دهد که از آن به عنوان«ساختارشکنی» یاد می‌شود). لذت از بسط و گسترش درک عمیق‌تری از واکنش‌های خویشتن و ربط دادن آن‌ها به واکنش‌ به سایر متن‌ها و درک کلی از ادبیات و بالاخره،ادبیات برخی لذت‌های جمعی را نیز پیش روی خوانندگان خود می‌گذارد: لذت به اشتراک گذاشتن تجربه ادبی با دیگران(به عنوان مثال،از طریق خواندن برای‌ دیگران) لذت بحث کردن با دیگران درباره‌ واکنش‌های ایشان نسبت به متن‌های ادبی در فهرست یاد شده،تمرکز ما بیشتر روی‌ متون کلامی بود،اما کتاب‌های کودکان،غالبا به‌ همان اندازه که از متن،از تصویر نیز بهره می‌گیرند و این متن‌های تصویری نیز لذت‌های خود را دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.