Skip to main content
فهرست مقالات

ترافیک نمادها: بررسی یک کتاب در کانون اصلاح و تربیت

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 124 تا 127)

خلاصه ماشینی:

"خیلی خوشحال می‌شویم که نظر شما را در مورد این‌ کتاب که کار آقای جهانگیریان است،بشنویم. به‌هرحال،من‌ خیلی روی این مسئله حساس بودم و متوجه شدم که‌ بچه‌های ما یک چیز مهم را فراموش کرده‌اند و آن‌ دوست داشتن و روابط عاطفی است. جعفری قنواتی:به من احساس متناقضی دست‌ داده خیلی خوشحالم که در بین شما هستم،اما در عین‌ حال خیلی متأثرم چرا باید بچه‌هایی در جامعه ما باشند که مثلا سه کلاس درس خوانده باشند؟اما دربارهء این‌ قصه،توضیحات مختصری خدمت‌تان عرض‌ می‌کنم. آقای جهانگیریان هم‌ گفتند که این نام‌ها که با منظور انتخاب شده،یک‌ معنایش همان است که آخر قصه هم توضیح داده‌ شده. دیگر این که هامون یعنی بیابان و دریا هم که‌ مشخص است. هامون که ظاهرا باید نماد خشکی باشد و نماد گرما و تف زندگی و خستگی‌ و بی‌آبی،در این داستان،خلاف اسمش،تلاش‌ می‌کند و موتور حرکتش عشق است. از سوی‌ دیگر،من با بعضی دوستان موافقم که می‌گویند ما این‌ اثر را نفهمیدیم؛چون خواندن یک اثر نمادین، لازمه‌اش این است که ما قبلا حد اقل پنجاه تا صد داستان خوانده باشیم. آقای عباس‌ جهانگیریان برای این داستان عاشقانه،یک زبان‌ تخیلی باستانی انتخاب کرده؛نوعی نثر تخیلی‌ شعرگونه دارد که در صفحهء 9 خودش را آشکارا نشان‌ می‌دهد. این دو برخورد مکمل هم نیستند بعید به‌ نظر میررسد کسی که«برای حفظ آبرو»،حاضر است سر خواهرش را از تن جدا کند،فقط برای‌ استفاده از اسب یا سایر امکانات،با دیگر دوستداران‌ خواهرش رفاقت کند. این کتاب کاملا برای یک مخاطب نوجوان شهری‌ دبیرستانی مفهوم است و اصلا فکر نمی‌کنم که‌ نمادهای این داستان نامفهوم باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.