Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی دوران کودکی/ گزارش سی و هشتمین نشست نقد آثار غیرتخیلی کودک و نوجوان

گزارشگر:

مصاحبه شونده:

(15 صفحه - از 14 تا 28)

خلاصه ماشینی:

"هدف اصلی نویسنده از طرح این‌ کتاب هم،در واقع یک جور دغدغهء نظری و تئوری‌ در حوزهء جامعه‌شناسی دوران کودکی است و می‌خواهد مباحثی را که در این حوزه مطرح شده، در چارچوبی کلان‌تر و یک دیدگاه تلفیقی‌تر ترکیب کند و بتواند پارادایمی ارائه دهد که‌ راهنمای پژوهش در این حوزه باشد. این دیدگاه،یک جوری ارتباط پیدا می‌کند با داعیه‌هایی که طرفداران گروه اقلیت به دنبالش‌ هستند و می‌گویند اگر ما با نگاه کودک قبیله‌ای به‌ سراغ موضوع مورد مطالعه‌مان برویم،شاید احترام‌ گذاشتن به حقوق کودکان و فراهم کردن‌ خواسته‌های آن‌ها برای ما قابل فهم‌تر شود. با این نهضت زنان توانستند بخشی از حقوق از دست رفته‌شان را به دست بیاورند، در هر دوره‌ای هم روشنفکری یک‌جوری مرتبط با این دیدگاه‌های اقلیت بوده این‌ها یعنی، هم سیاهان هم زنان،قدرت این را داشتند که بیایند در خیابان شعار بدهند و از امکانات رسانه‌ای‌ و غیر رسانه‌ای استفاده کنند و به حقوق خودشان برسند،اما وضع کودکان متفاوت است‌ و آن‌ها محروم از حتی اعتراض هستند؛نه صرفا به لحاظ اجتماعی که حتی به لحاظ بیولوژیکی در واقع این چهار دیدگاه مهم بود که در این کتاب‌ مطرح شده. اگر کودک الان در جامعهء ما عامل است و می‌تواند به‌ اطلاعات دست پیدا کند و حتی روش‌های تربیتی‌ خودش را خودش انتخاب کند و آن جور که دوست‌ دارد بازی و رفتار کند،در واقع این بزرگسال است‌ که تعریف کودکی را تغییر داده و مشخصه‌ها و ویژگی‌های کودکی را آن‌طور که خودش می‌بیند، تعریف می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.