Skip to main content
فهرست مقالات

چرا سینما به اقتباس ادبی روی می آورد؟/ گزارش پنچاه و سومین نشست نقد آثار تخیلی کودک و نوجوان

گزارشگر:

مصاحبه شونده:

(10 صفحه - از 29 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، اقتباس، کودک، ادبی، داستان، فیلم‌نامه، کودک و نوجوان، ادبیات، سینما به اقتباس ادبی

خلاصه ماشینی:

"اجازه بدهید این نوع سوم را که فقط الهام است،اقتباسی ندانیم؛چون به‌ هر حال بخشی از تأثیر و تأثراتی که باعث می‌شود یک هنرمند به خلق یک اثر اکبرلو در بعضی دوره‌ها مثل دههء شصت میلادی،مشخصا در فرانسه، کسانی مثل«ژان لوک گدار»گفتند که بیاییم علیه سینمای داستانی‌ قیام کنیم و سینمای بدون قصه،مستندگونه و معترضانه به وضعیت موجود داشته باشیم‌ (که حالا رگه‌هایی از آن را مثلا در کار آقای کیارستمی در ایران می‌بینیم)، ولی فراگیر نشد سینما یک هنر جدید است. شاید برای این که‌ پروسهء تولید یک اثر سینمایی،خیلی کم طول بکشد یک سال لازم دارد،ولی یک اثر ادبی‌ می‌تواند در یک سفر،یک گوشه با یک قلم و کاغذ توسط یک نویسنده خلق شود جهانگیریان: باید این حقیقت را بپذیریم که اقتصاد داستان در کشور ما،از اقتصاد فیلم نامه‌ ضعیف‌تر است و نویسندگان ما،کم‌ترین درآمد را از تألیف‌شان دارند. سؤالم این است که‌ وقتی می‌گوییم فیلم‌نامه‌ای بنویسید یا اقتباس کنیم،این روند چه جوری‌ اتفاق می‌افتد؟آیا راه حلی برای این‌ قضیه داریم یا نه؟آیا باید این قدر فیلم‌ دیده باشیم و فیلم‌نامه بخوانیم تا نوشته‌های خودمان هم این شکل را پیدا کند؟یعنی آیا این خلق الساعه‌ است و یا این که باید کوشش کنند تا به این شکل بنویسند؟آیا این اتفاق باید در درون نویسنده بیفتد یا این که‌ می‌تواند سعی کند که این‌جوری بنویسد؟ جهانگیریان:در مورد صحبت آقای نوری،فکر می‌کنم نویسنده نمی‌تواند از ابتدا تصمیم بگیرد و با خودش بگویید،می‌خواهم فیلم-داستان بنویسم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.