Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت: یک نظریه انقلابی:چگونه درساختار ارباب - رعیتی ادبیات کودک و نوجوان زلزله ایجاد کنیم؟

نویسنده:

(3 صفحه - از 120 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات کودک و نوجوان زلزله، ادبی، ادبیات، بزرگسال، رعیتی، انقلاب، ساختار ادبیات کودک و نوجوان، ذهن، کشف

خلاصه ماشینی:

"حتی اگر بزرگسالانی باشند که‌ به کودکی یا نوجوانی خود رجوع کرده باشند، باز هم این رجعت،با واسطه ذهن بزرگسالانهء به وقوع پیوسته است‌ و نمی‌تواند حاصل یک ذهنیت ناب باشد نوجوان داده شده تا خود را از این محکومیت‌ ابدی برهاند و به نویسنده تبدیل شود،اما انگار بیشتر برای خنده است و محض شوخی و مزاح‌ مجالس بزرگان. یعنی تنها به معنای ورود کسانی است که صاحبان اصلی این ادبیات‌ هستند و می‌توانند با متن‌هایی که پدید می‌آورند، افق‌های تازه و بدیعی در برابر نویسندگان‌ بزرگسال قرار دهند تا آن‌ها متون پدیدآوردهء خود را در یک مقایسهء عینی به نظاره بنشینند و دریابند تا چه حد از پس توهمات خود،خالق‌ ادبیات بوده‌اند و تا چه حد این کشفیات ادبی،به‌ کمال کودکانه‌اش نزدیک شده است. شاید گهگاهی در حاشیهء این متن،فرصت‌هایی به کودک و نوجوان‌ داده شده تا خود را از این محکومیت ابدی برهاند و به نویسنده‌ تبدیل شود،اما انگار بیشتر برای خنده است‌ و محض شوخی و مزاح مجالس بزرگان متحدان ارزشمندی هستند و می‌بایست برای‌ شواهدی که در آثار آنان ارائه می‌شود،ارزش‌ فراوانی قائل بود. وقتی حتی‌ در روان‌کاوی پیشرفته قبل و بعد از فروید، هم‌چنان برای شناخت دردهای مرموز و ناشناخته‌ای که ارواح انسانی را می‌آزارد،باید به‌ کودکی انسان‌ها رجوع کرد،چرا خود را از این‌ دانش لا یزال و منبع شناخت خودآگاه و ناخودآگاه‌ محروم می‌سازیم؟آیا کودک الزاما باید این‌ پروسهء نابودگر حیات کودکانگی را تا بزرگسالی‌ طی بکند تا ما دوباره باز گردیم و از پس این همه‌ دیوار،کودکی‌اش را کشف کنیم؟(به قول قدما اکل از قفا بفرماییم!؟)این چه بیهوده‌کار ناعقلانه‌ای است؟ادبیات این دانش و وقوف را در اختیار ما قرار می‌دهد؛به شرطی که خالق این‌ ادبیات خود کودکان و نوجوانان باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.