Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر گران عالی؟ داریم؛ صنعت تصویر سازی؟ نداریم/ گزارش چهل و پنجمین نشست نقد آثار تصویری کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 18 تا 31)

خلاصه ماشینی:

"تصویر بعدی کار آقای محمد علی بنی اسدی،روی کتاب«کلاغ‌ پر»است که در دههء شصت کار شده؛برداشتی از قصه عمو نوروز است نوشته یکی از دانشجوها که‌ می‌گفتند اگر در دورهء آقای مثقالی کامپیوتر بود، ایشان این طوری کار می‌کرد. فهرست برنده‌ها اصلا قابل مقایسه با دههء 60 نیست و نشان می‌دهد که این اتفاق‌های مهم، روی تشکیل تصویرگران و هدایت آن‌ها به طرف‌ جشنواره‌های داخلی و خارجی و کار حرفه‌ای‌تر کردن تأثیر داشته باشد. اکرمی:به نظر شما در دههء 60،50 و 40 کتاب‌های بازاری این قدر رواج نداشت؟ خسروی:احساسم این است که در سال‌های‌ اخیر،هم کار بازاری و هم کار خیلی خوب زیاد شده. کمال طباطبایی:تصویرگری خیلی خوب و هنری شاید مثلا در حوزهء هنری که نگاه آوانگارد دارد،به کار بیاید،اما ما به نوع دیگری از تصویرسازی هم نیاز داریم که آقای مثقالی به آن‌ اشاره کردند؛یعنی تصویرسازی علمی و تصویرسازی‌ای که بدون هیچ ادعایی بخواهد بیان‌ علمی داشته باشد. اکرمی:سؤال خانم خسروی خیلی به جاست‌ که پس این همه تصویرگر هنرمندی که در جشنواره جایزه می‌گیرند،کجا هستند؟چرا کتاب‌هایی که چاپ می‌شود،خالی از این نگاه‌ است؟ مثقالی:فقط شباویز است. به نظر من‌ یکی از رویکردهایی که خیلی لطمه زد به‌ تصویرگری ما در این چند دهه(شاید الان‌ کم‌رنگ‌تر شده باشد)،همین عامل بوده؛یعنی‌ فقدان روایتگری در تصویرهای کتاب. واقعیت این است‌ که اگر صنعت نشر ما بتواند خودش را با نوع کار تصویرگرها و نویسنده‌ها هماهنگ کند و تعادلی‌ بین این‌ها به وجود بیاید،این حرکت هم ادامه پیدا خواهد کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.