خلاصه ماشینی:
"اگر این رویکرد عوض شود و بگوییم که به طرق دیگر همی میشود آموزش را شکل داد و آن را در برنامههایمان قرار بدهیم که یکی از بنیادهایش ارتقای معلم است؛یعنی به میزانی که معلمهای کشور ارتقا پیدا کنند و به مهارتهای جدید دست یابند و مسلط شوند به بحث برنامهریزی و آموزش،به همان اندازه ما میتوانیم به گونهای وارد برنامههای درسی شویم که کتاب درسی،تنها وسیلهء آموزش نباشد،بلکه ما برنامه را محور قرار بدهیم و ناشران بخش خصوصی و حتی معلمها کتاب تولید کنند.
میخواهم ببینم بعد از این که بچهها از دبستان تا دبیرستان علوم اجتماعی میخوانند،آیا پژوهشی صورت میگیرد که ببینیم از این آموزشها به هدفمان رسیدهایم؟شاید اصلا وظیفهء آموزش و پرورش نیست که این کار را بکند؟ یکی از حاضران:خانم دکتر فلاحیان،چون شما گفتید یکی از هدفهای علوم اجتماعی این است که شهروند مطلوب تربیت بکند(البته من فکر میکنم ما تعاریف دقیق یا یکسانی از برخی مفاهیم و اصطلاحهایی که اینجا مطرح میشود،شاید در ذهن نداشته باشیم؛مثل گسترش حوزهء علوم اجتماعی یا آموزش عمومی یا همین بحث شهروند مطلوب).
اما اگر منظور شما برنامههای موجود در ارتباط با تربیت شهروندی است،باید بگویم همان طور که کتابهای کمک آموزشی در زمینهء مطالعات اجتماعی و برنامهء تعلیمات اجتماعی کم هستند،تعداد پژوهشهایی هم که در مورد درس علوم اجتماعی و مطالعات اجتماعی و اثرات و بازخوردهای آنها انجام گرفته،خیلی کم است.
البته در مورد برنامهای که داریم طراحی میکنیم،وقتی به اتمام برسد و به مرحلهء اجرا دربیاید،حتما باید پژوهشی برای آن تعریف شود که بعدا ببینیم بازخورد این برنامهء جدید در تربیت مهارتهای شهروندی به چه صورت است."