Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: غرابت ساحت های داستانی یک رمان

گزارشگر:

(4 صفحه - از 58 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : رمان، داستان، امیلی رودا، کاراکترها، فلوت، آثار امیلی رودا، امیلی رودا کاراکتر اصلی، غار وحشت، درون‌مایه، سرزمین

خلاصه ماشینی:

"چنین وضعیتی که در اصل نوعی‌ قرینه‌سازی خلاق برای دنیای واقعی است و رودا از آن با عنوان«دنیای زیر دنیای دیگر»(صفحه‌ 182)یاد می‌کند،به او این امکان را می‌دهد تا بتواند عوامل و موجودات کثیری بیافریند و در پیرنگی‌ داستانی به کار بگیرد:«درخت‌های غول‌پیکر! درون مایه و نشانه‌های مفهومی در این اثر،امیلی رودا تقریبا تا یک سوم رمان، هیچ«داده آموزشی»به ما نمی‌دهد و بیشتر روی‌ وقایع داستان تأکید می‌کند که در آن‌ها هم آموزه‌ تربیتی یا اخلاقی قابل توجهی وجود ندارد،اما در صفحه پنجاه،او همراه با رویکرد داستانی‌اش،به‌ پیام‌های زیر متن نیز می‌پردازد و اولین پیامش را که‌ نوعی نتیجه‌گیری از حوادث قبلی رمان است،به‌ خواننده می‌دهد:«سرزمینی که تاریخ خود را به‌ خاطر نداشته باشد،هرگز از گذشته‌اش درس‌ نمی‌گیرد. او برای به‌ سامان رساندن و تحقق نهایی این‌ درون‌مایه،به موقعیت‌ها و حوادث‌ فراوانی می‌پردازد که در ارتباط با کاراکترهای داستان و به دلایل‌ پیرنگی مختلف اتفاق می‌افتند و چون از همان آغاز،ما با معضل‌ اسارت عده‌ای از مردم به دست‌ «ارباب سایه‌ها»مواجه هستیم و این ارباب در مکان دیگری است،از این‌رو همانند اغلب رمان‌های‌ پرماجرا،موضوع رهسپار شدن به‌ دیار چنین موجود سلطه‌جویی‌ مطرح می‌گردد و در حقیقت، سفری پرمجاراست که طبق‌ معمول به شیوهء«خوان به خوان» انجام می‌شود. دریافت نهایی امیلی رودا به دلیل کثرت‌گرایی‌اش،رمان را در یک جا و مثلا در آخر همین اثر به پایان نمی‌رساند؛ زیرا حادثه نهایی رمان،ظرفیت آن را دارد که موجود غول‌پیکر و مهاجم،همان ارباب سایه‌ها تصور شود یا این که موجودی با چنین عنوانی در پس آن باشد و بعد از هلاکتش رمان پایان گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.