Skip to main content
فهرست مقالات

نقش اجتماعی شخصیت های داستانی کودک و نوجوان، چگونه و چرا؟/ گزارش پنجاه وپنجمین نشست نقد آثار تخیلی

(12 صفحه - از 28 تا 39)

خلاصه ماشینی:

"سؤال من این است که داستان من جدا از بحث‌های تکنیکی‌اش،از آن نظر که یکی از اهداف ادبیات نوجوان این است‌ که کمک کنیم به شناخت و خودآگاهی او،آیا به او کمک می‌کند و خاصیتی برای او دارد یا نه؟ آیا می‌خواهیم شخصیتی الگووار،مثل ماهی سیاه کوچولو،به کودک و نوجوان ارائه بدهیم یا بچه‌هایی که‌ می‌توان نمونه‌های بیرونی و واقعی‌شان را در کوچه و بازار دید برآبادی: باید دید که محل زندگی افراد خانواده او کجاست؟بالاش شهر یا پایین شهر؟در چه محله‌ای؟ بچه‌های محل چه ویژگی‌هایی دارند؟ویژگی‌های فردی این بچه‌ها چه طور است؟ همکلاسی‌های این شخصیت چه تیپ آدم‌هایی هستند؟برای شناخت یک شخصیت داستانی، مجموعه این‌ها را که موقعیت‌هایی است که شخصیت ما با جامعه درگیر می‌شود، باید بررسی کنیم رحمانی:راجع به کودک بود از آقای حافظ میرآفتابی،اما اسمش یادم نیست. بعضی از نویسندگان ما کارهای خیلی خوبی کرده‌اند،اما در مجموع که نگاه کنیم،آن جایگاهی که شخصیت‌پردازی‌ در ادبیات بزرگسال دارد،در ادبیات کودک و نوجوان ما به چشم نمی‌خورد اکبرلو: به نظر من همه داستان‌های دنیا،چه خوب و چه بد،رویکرد اجتماعی دارند؛ چه داستان رئالیستی و چه فانتزی و یا هرگونه دیگر ادبی کاموس: نقش اجتماعی کودکان در ادبیات،در عموم آثار داستانی تولید شده‌ای که دوستان حاضر در این جمع خوانده‌اند، کم‌رنگ است و این نقش اجتماعی هم که وجود دارد،متناسب با تفکر نویسنده است‌ و خیلی با آن‌چه که باید باشد و هست،تطابق ندارد و عموما گذشته‌نگر محسوب می‌شود نویسنده و دید او می‌دانم که تا چه اندازه بتواند آینده را ببیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.