Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه انتزاع در تصویر گری/ گزارش چهل و هفتمین نشست نقد آثار تصویری کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

(17 صفحه - از 34 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : انتزاع، تصویر، تصویرگری، کودک، هنر، تخیل، نقاشی، داستان، انتزاع در تصویر گری، فکر

خلاصه ماشینی:

"اما سؤال- هایی که امروز درباره‌شان بحث خواهیم کرد این است‌ که اصلا انتزاع چیست و در تاریخ هنر چه برخوردهایی با انتزاع شده؟انتزاع از کی آغاز شده و چه شکل‌هایی‌ دارد؟اصلا آیا این قالب برای کودکان مناسب است و برای تصویرگری یا حتی برای متن؟ما می‌توانیم در مورد متن انتزاعی هم در این‌جا صحبت کنیم. مثلا در یکی از کتاب‌های انتشارات ماه ریز،داستانی از نخستین‌ روزهای زمین،مکان و زمان و حتی قهرمان ندارد و همین اتفاق هم طبیعتا در تصویر آقای بنی اسدی افتاده‌ اگر اجازه بدهید اول راجع به انتزاع به یک تعریف‌ برسیم،بعد در تاریخ هنر جست‌وجو کنیم؛به خصوص‌ در نقاشی و حتی در ادبیات و بعد بگوییم که چه قدر این‌ عنصر کودکانه است و یا کودکانه شده و برای آن‌ نمادهایی پیدا کنیم. در اوایل قرن بیستم، تعدادی از هنرمندان‌ با فاصله‌ای‌ یک تا دو سال، به یک معنایی‌ دست پیدا کردند که قبلش‌ «کاندینسکی» به آن رسیده بود آرتا: این که الان‌ در کشور ما، همه به سمت‌ انتزاع کشیده‌ می‌شوند، هم در ادبیات‌ داستانی‌ برای کودک و نوجوان‌ و هم در تصویرگری، شاید نیاز بچه‌ها باشد. ولی وقتی یک قصهء تاریخی و کاملا واقعی می‌بینید که تصویرگر انتزاعی کار کرده،نمی‌دانم‌ چه حسی به شما دست می‌دهد؟(و اصلا غیر از این‌ است که این دو گونه باید باهم رشد کنند و باهم جلو بروند نه این که یکی حذف بشود و دیگری پروبال‌ اغراق‌آمیز بگیرد. نامور:ما اگر مشابه این کاری را که شما الان به‌ دوستان نشان دادید،نمی‌بینیم،به لحاظ این نیست که‌ دوستان تصویرگر نخواهند مطلقا وارد فضای انتزاع‌ شوند و یک چیز خیلی انتزاعی و فراتر از موقعیت‌های‌ عینی خلق بکنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.