خلاصه ماشینی:
"تا آنجا که من میدانم،مقالات این کتاب عمدتا در دهه 60،به مرور زمان ترجمه و تألیف شده و در دهه 70،به صورت جسته گریخته و محدود، در مجلات مختلف از جمله گلبانگ درج شده است و در زمان انتشار،به فراخور قالب جدید(یعنی کتاب)و به تناسب ضرورتهای زمان و مباحث مطرح در حوزه ادبیات کودک اصلاح،تکمیل و در ساختاری جدید تنظیم شده است:کتاب مشتمل بر سه بخش و 14 فصل،به شرح زیر است: بخش اول،به«مبانی نظری و تاریخی ادبیات کودک»پرداخته و در سه فصل،به این شرح آمده است:1-تعریف،ارکان و قلمرو ادبیات کودک 2-پیدایش مفهوم کودکی،دوران کودکی به مثابه زمینه عینی پیدایش ادبیات کودک 3-پیدایش ادبیات کودک بخش دوم،به مبحث«ادبیات کودک و مخاطبان آن»،در 8 فصل پرداخته است: 4-در جستوجوی بنیادهای نظری نقد و سنجش در ادبیات کودک 5-شیوه ارتباط کتاب با کودک 6-هدف ادبیات کودک:آثار ماندنی یا آثار خواندنی 7-مسائل روانشناسی رشد و ادبیات کودک که ذیل آن،از خصوصیات مربوط به مراحل رشد و نوع نیاز مطالعاتی کودکان نیز گفته است."