خلاصه ماشینی:
"یکی از شعرهای زیبای این مجموعه،با استفاده از این تکنیک سروده شده است که زیبایی خاصی دارد.
جدا از عوامل اشاره شده،غنای موسیقایی این مجموعه،مدیون دو عامل است: 1-استفاده از وزنهای کوتاه و نزدیک شدن قافیهها و ردیفها به هم 2-توجه به ریتم شعرها(بحرهای عروضی) در ادامه مقاله،میکوشیم بهصورت مفصلتری ایندو عامل را در کتاب«سایههای مهربان»بررسی کنیم: قافیههای نزدیک به هم نزدیکبودن قافیهها و ردیفها در شعر،باعث زیبایی موسیقی در آن شعر میشود.
نزدیککردن قافیه در شعرهای کلاسیک،فقط در شعرهایی با وزنهای کوتاه امکانپذیر بود،اما امروزه در ساختار شعر نیمایی،با کموزیاد شدن ارکان عروضی،این امکان فراهم شده است که شاعران بتوانند قافیههایی با فاصله کم،ایجاد کنند.
کاش میشد از کنار پنجره بال میزدم به آسمان او بوسه میزدم به جای فنچها روی دستهای مهربان او ریتم شعر کند است و حس و حال گلایه و آرزو را در این ریتم به خوبی میتوان حس کرد.
یک نفر همدوش من در خانه بیدار است سایهاش پیداست باز هم مانند من امشب مادرم دلواپس فرداست شاید بتوان گفت ریتم کند و طولانیشدن بعضی از مصراعها، تداعیگر کندی گذر زمان برای کسی است که بیدار مانده و دلواپسی فردا را دارد.
نکتهای که میشود در توجیه این ناهماهنگی بیان کرد،این است که ریتم تند شعرهای اینچنینی را میتوان نشانه دلشوره و عجله برای رسیدن به آرزو دانست.
وقتی با آب و تاب فراوان دربارهء تناسب وزن و موضوع در یک شعر حرف میزنیم،همانطور که دربارهء شعرهای این مجموعه حرف زدیم،به آن معنا نیست که شاعر متوجه تمام این تناسبها بوده و هست."