Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی: دفاع از نوجوانی

نویسنده:

(5 صفحه - از 20 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : نوجوانان، جنگ، رمان، رابرت وستال، کاراکترهای، بزرگسالان، آدم‌ها، سنگر، هواپیما، توصیف، مادر، رویکرد، خلبان آلمانی، داستان، نگاه نویسندگان به موضوع جنگ، موضوع، نگاه، خلبان آلمانی اشاره، ذهنی، دفاع از نوجوانی، کاراکترهای رمان در اثر جنگ، موضوع جنگ، نویسنده هیچ‌کدام از کاراکترهای نوجوان، زندگی، موقعیت جنگی، دوستان نوجوانش در سنگر، نوجوانان جنگ‌زده رمان، اشاره، شرایط جنگ، کار

خلاصه ماشینی: "اولین چیزی که نویسنده در مورد نوجوانان رمان به ما می‌گوید، این است که آن‌ها کلکسیونر ادوات جنگی هستند(صفحه 85) و سرگرمی‌شان در این خلاصه شده که فشنگ،بمب‌های عمل‌ نکرده و عمل کرده،قطعات هواپیما و تانک‌های منفجر شده،ماسک‌ ضد گاز و غیره جمع و در جایی مخفیانه انبار کنند. او جنگ و مخرب بودن آن را موضوع رمان قرار داده است و وقتی به خلبان آلمانی اشاره می‌کند،به همان نسبت که کاراکترهای‌ انگلیسی برایش مهم هستند،به خلبانی آلمانی هم می‌پردازد و تا حدی هم بیچارگی و درماندگی گذشته و حال او را برای ما نمایان‌ می‌سازد. او هرگز از این نوجوانان قهرمان نمی‌سازد و ما می‌بینیم که تمام‌ ترفندها و تلاش‌های این نوجوانان برای استفاده از مسلسل و سرنگون کردن هواپیماهای دشمن؛بی‌نتیجه می‌ماند و حتی آن‌ها سربازان لهستانی متحد انگلستان را هم جای دشمن می‌گیرند و به‌ طرف‌شان تیراندازی می‌کنند که به علت ناشیگری‌شان هیچ‌کدام از لهستانی‌ها زخمی نمی‌شوند،اما به گونه‌ای غیر قابل باور و تصادفی‌ «رودی»،خلبان آلمانی که اسیر لهستانی‌هاست،زخمی می‌گردد و این البته تعجبی ندارد؛چون پیرنگ رمان ضعیف است. همین خلبان وقتی هواپیمایش مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و با چتر پایین می‌آید،به گونه‌ای تصادفی و باور نکردنی سر از سنگر نوجوانان انگلیسی درمی‌آورد(صفحه 181)!با این که رمان طولانی است‌ (303 صفحه)،اما نویسنده هیچ‌کدام از کاراکترهای نوجوان را شخصیت- پردازی نمی‌کند و در عوض،سراسیمگی و دستپاچگی و اضطراب ناشی‌ از جنگ را به خواننده انتقال می‌دهد تا خواننده بپذیرد که نمی‌شود این‌ کاراکترها را در چنین شرایطی کاملا به تصور و تحلیل درآورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.