Skip to main content
فهرست مقالات

فانتزی های ویکتوریایی

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 25 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : فانتزی، ویکتوریایی، آلیس، تالکین، کینگزلی، کارول، رمانس، زندگی، مرگ، لیلیث

خلاصه ماشینی: "به نظر می‌رسد که اضطراب هستی‌شناختی او،با این محرومیت از نشانه‌هایی که واجد معنا هستند،ارتباط بیشتری دارد تا با گروتسکی که‌ آشکارا بر جهان زیرین و بی‌رحم هیولاها،سران احزاب،کاترپیلارها،خوک- ها،جلادان و شکنجه‌گرانی که آلیس به میان‌شان سقوط کرده،حاکم‌ است. در عین حال که‌ اسنارک را تمثیلی از مرگ در نظر می‌گیریم،این نوعی تحمیل یک تمهید مفهوم‌پردازانهء کاهنده به شعر خواهد بود که خود شعر از درون در مقابل آن‌ ایستادگی می‌کند،هم‌چنان‌که به طرف پایانی غیر قطعی و بدون«معنی» پیش می‌رود. »(صفحه 532) البته احتمال دارد که تناقضاتی را در نوشته‌های مک دونالد و کینگزلی‌ ببینیم که حاکی از این است که پذیرش آرمان‌گرایی افلاطونی از جانب‌ آن‌ها،تنها سهم اندکی از جنبش برین(استعلایی)بود و سهم بیشتر را جابه- جایی مسائل روان‌شناختی و اجتماعی داشت؛چرا که فانتزی‌های آن‌ها، نارضایتی ضمنی از آرمان‌گرایی را برملا می‌کند. آنودوس به خلایی نامتناهی خیره‌ می‌شود؛جایی که شکل و نامی ندارد،تا این که‌ شبحی را می‌بیند و آن را نشانه و دلیلی بر مرگ خود تعبیر می‌کند: «همین‌طور که نگاه می‌کردم،دیدم... » لیلیث این فانتزی تمرین با مرگ را تکرار می‌کند(اغلب فانتزی‌هایی را که حول محور«همزاد»یا«شیطان»می- گردند،می‌توان هم‌چون خود (self) ی که‌ مرگش را تجربه و تمرین می‌کند،مورد تفسیر قرار داد). در این اثر،نوعی‌ «زیبایی‌شناسی تجربی»و«پویایی سیال»وجود دارد(مائلوف،صحفات‌ 30-29)؛فهرستی طولانی از نمودها و اشکال گوناگون حیات طبیعی که‌ بدون هدف در«تنوعی مسرفانه»،فراوانی طبیعی را جشن می‌گیرند و رابله‌ گرایی در سرور و شعفی که نویسنده نسبت به آن‌ها ابراز می‌دارد(رابله یکی‌ از نویسندگان محبوب کینگزلی بود). این اثر به عنوان یک تمثیل، به طرزی غیر غافلگیرکننده نوشته شده است و به همین دلیل نمی‌تواند با مقتضیات اخلاقی سازگار شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.