Skip to main content
فهرست مقالات

نما - داستان یا داستان های سینما گرا

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(13 صفحه - از 23 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : سینما، داستان، فیلم، کارگردان، جهانگیریان، فیلم‌نامه، اقتباس، مرادی کرمانی، تلویزیون، آدم‌ها، ادبیات، فیلم‌نامه هوشنگ مرادی کرمانی، فیلم سینمایی، پوراحمد، کتاب، تصویر، ذهن، خوب، شخصیت‌های، پوراحمد ارزش‌های سینمایی قصه‌های مجید، فیلم‌نامه مرادی کرمانی، کار، داستان مربای شیرین مرادی کرمانی، داستان‌های سینمایی، سینما گرا، اثر، نگاه، فکر، قصه‌های مجید، فیلم‌نامه فرهاد توحیدی براساس داستان

خلاصه ماشینی: "گفت‌وگو نما-داستان‌ یا داستان‌های سینماگرا گفت‌وگو با هوشنگ مرادی کرمانی عباس جهانگیریان‌ جهانگیریان:هوشنگ عزیز!تو تنها نویسنده ایرانی هستی که به جز چند تایی از آثارت،همهء داستان‌هایی که نوشته‌ای، برای سینما و تلویزیون اقتباس شده(اگر اشتباه نکنم دو سریال و هفده فیلم سینمایی). وقتی اسمش را به عنوان نویسنده در تیتراژ نمی‌آورند و گاه از آن بدتر که اجازه هم می‌گیرند، حقوق مادی اثر را هم پرداخت می‌کنند،اما اقتباس آن‌قدر بد انجام می‌گیرد که نویسنده احساس می‌کند اثرش و به تعبیر من‌ بچه‌اش را مفلوج و معلول کرده‌اند!در چنین مواردی چه باید کرد؟با توجه به این که ما در کشورمان،از قانون کپی‌رایت پیروی نمی‌کنیم و خودمان هم قانون مدونی در خصوص سرقت ادبی نداریم و بسیار دیده‌ام که اثر نویسنده‌ام اقتباس شده و نویسنده‌ برای رسیدن به حقوق مادی و معنوی‌اش،نمی‌داند به چه مرجعی باید شکایت ببرد!و وقتی می‌بیند دستش به جایی نمی‌رسد، از حق و حقوق خود می‌گذرد. کتابی که نویسنده به مدت شش ماه تا یک سال‌ می‌نویسد،اگر بتواند نظر ناشری را جلب کند،ده درصد پشت جلد با او قرارداد می‌بندد که سر جمع،یک چاپ آن می‌شود دویست-سی صد هزار تومان!شما تصور کنید که یک نویسنده،شغل دیگری هم نداشته باشدو از این طریق بخواهد نانی در سفرهء خانواده‌اش بگذارد و بدا به حال او اگر بخواهد اجاره خانه و قسط هم بدهد!او چه باید بکند؟ اخیرا برخی از ناشران یاد گرفته‌اند بابت حق تألیف نویسنده،به جای پول نقد،چک‌های بلندمدت می‌دهند یا کتاب!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.