Skip to main content
فهرست مقالات

بازآفرینی، هویتی تازه

نویسنده:

(13 صفحه - از 36 تا 48)

کلید واژه های ماشینی : بازآفرینی ،ادبی ،بازنویسی ،کودک ،رستم و سهراب ،قصه ،الهام ،هنری ،افسانه ،یزدگرد ،شاهنامه ،اثر ،واژه ،داستان رستم و سهراب ،ادبیات ،متون کهن ،آسیابان ،روایت ،ادبیات کودک ،فرهنگ ،بازنگری ،شعر ،بازنویسی و بازنگری ،ایران ،متون کلاسیک ادبیات کودک ایران ،خلق ،بازآفرینی قصه رستم و سهراب ،تاریخی ،ذهن ،قصه رستم و سهراب

خلاصه ماشینی:

"البته گونه‌های دیگر ادب کلاسیک نیز در ابعادی با مفهوم بازآفرینی قرابت دارند؛چنان‌که از«الهام»نیز می‌توان‌ چنین دریافتی داشت:«محرکی است که شاعر هنرمند را وادار به خلق اثر هنری می‌کند و موجب دل سپردگی او به‌ کار می‌شود»24و آن محرک را می‌توانیم متون ادب کهن بپنداریم و نیز با اغماض،می‌توانیم به تضمین اشاره کنیم،با این مفهوم که«آوردن مصراع،بیت یا ابیاتی از شعر دیگران در ضمن شعر خود»؛25چنان‌که شهریار،شعری را از حافظ به گونه‌ای که می‌آید،تضمین کرده است: نه او نمرده است که من زنده‌ام هنوز او زنده است در غم و شعر و خیال من‌ میراث شاعرانه من هرچه هست از اوست‌ کانون مهر و ماه مگر می‌شود خموش؟ آن شیر زن بمیرد؟او شهریارزاد «هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق» 26 در این‌جا شهریار در شعر«ای وای مادرم»،قصه مادرش و نقش او را بر ذهن و روح خود به تصویر می‌کشد و می‌گوید که او هرگز نمرده و نخواهد مرد؛چون شهریار رازاده است و برای آن‌که حرمتش را به کمال ثابت کرده باشد،مصرعی از حافظ وام می‌گیرد و به نامیرایی خود و مادر صحح می‌گذارد که «هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.