خلاصه ماشینی:
"» موراویا تأکید میکند:«یک کتاب قصه در سینما و در دست یک سینماگر،فقط بهانهای است برای کار و آفرینش یک اثر سینمایی و چون سینما هنری متفاوت با ادبیات است،پس نباید از فیلم انتظار داشت حد اقل در حد و منزلت کتاب و ادبیات باقی بماند.
» گفتارهای یک نویسنده و یک فیلمساز زبده و درجه اول و شناخته شده،البته احکامی تکرار شده و نه چندان بدیع است که از آغاز تولد سینما و نخستین اقتباسهای صورت گرفته ژرژمهلیس و دیویدوارک گریفیث،همواره محل بحث و جدلهای مختلف بوده و ما نیز هر از چند گاه،به سبب مواجه شدن با افت کیفی و کمی آثار سینمایی خود،تیغ برنده نقد را زیر گلوی فیلمنامهنویسان فیلمنامهننویس و کارنابلد میگذاریم و تهدید میکینم و راه و چاه نشان میدهیم و یک بغل کتاب و داستان ردیف میکنیم و چنگ بر صورت میزنیم و فریاد و اقتباس سر میدهیم.
نگارنده به شدت بدبین و مسخ شده و کافکا و هدایت زده است،اما به واقع یگانه نقطه امید از این منظر،کتاب به دست شدن فیلمسازان در اوقات و ساعات فراغت از فیلمسازی،آنهم نه به انگیزه اقتباس که با هدف قصهخوانی و تعریف کردن آن برای دوستان و آشنایان است.
قصههای مجید در سینما مرهون و مدیون مرادی کرمانی است بدون شک،کاملا مبرهن است که جلوههای بصری و حرکات دوربین و نورپردازی خیرهکننده و صحنهآرایی چندانی برای مجید و دنیای ملموس و آشنایش ضروری نبوده و آنچه مهمتر است،فهم روایت و درک حقیقت آدمها و حوادثی است که درون و برون آنان را متأثر میسازد و ماجرا را با همه این جهانی و اینجایی بودناش،دارنده جوهرهای متفاوت و ژرفایی عمیق میسازد."