Skip to main content
فهرست مقالات

نشست تخصصی: کارکرد دین و فلسفه در نقد محتوایی ادبیات کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : دین، قلب، ادبیات کودک و نوجوان، بایدها، بایدها و نبایدها، انسان، مرز، تعقل، مخاطب، کار

خلاصه ماشینی:

"مخاطب دقیقا همان جایی است که دین با آن کار دارد و چون در این رابطهء ارگانیک،عمل شما با قلب مخاطب‌ رابطهء متقابل دارد،ما نسبت به عمل بی‌تفاوت نیستیم. در این جور موارد که مرزها بسیار مشخص است،چه کار می‌خواهیم بکنیم؟آیا واقعا این همه تسامح و تساهل هست؟ دیگر این‌که در حوزهء جهان‌بینی و دینی و بایدها و نبایدهای،خود حضرت عالی هم در جلسهء قبل،با نقدی که روی‌ دیدگاه آقای سروش داشتید،گفتید آن چیزی که قابل نفی نیست،همین ارتباط بایدها و نبایدها با جهان‌بینی است. آیا من مسلمان،از دین یک‌ جهان‌بینی و شناختی نبست به جهان و خداوند پیدا می‌کنم و یک بخشی از تکالیف فردی من،تکالیف‌ عبادی و اجتماعی مرا خداوند برای من معلوم کرده‌ و با بقیهء بایدها و نبایدهای،دین کاری ندارد و خودم باید براساس آن جهان‌بینی این را بسازم،یا این رابطه جور دیگری است؟اگر این نوع رابطه‌ معلوم باشد،تکلیف ما معلوم می‌شود که بالاخره ما بایدها و نبایدهای‌مان را در حوزهء هنر و ادبیات باید مستقیما از دین بگیریم یا انسان عاقل انتخاب‌گر،براساس این مبنا،بایدها و نبایدها را خودش باید بسازد؟این رابطه‌ چه جور رابطه‌ای است؟ حسینی:بحثی قبلا داشتیم،ولی ظاهرا آن موقع بازنشده؛چون دو سه بار این سؤال تکرار شده. آیا شما سطوح اتکا بین بایدها و هست‌ها را انسان می‌دانید؟بنابراین،من این‌طور نتیجه می‌گیرم که من انسان،برمبنای جهان‌بینی‌ای که‌ دینم به من داده(جدا از بخشی از بایدها و نبایدهای من که جزو تکالیف فردی یا اجتماعی)،بقیهء بایدها و نبایدها را در حوزهء مثلا طب،معماری،هنر و ادبیات خودم باید براساس این جهان بینی استنباط کنم و بسازم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.