خلاصه ماشینی:
"علت اینکه این اشاره گسترش پید کرده،آن است که اولا به این طریق بهتر میتوان مفاهیم را به فرد ناشنوا القا کرد و با توجه به اینکه شخص ناشنوا از طریق لبخوانی قادر نخواهد بود تمامی صحبتهای گوینده را درک کند،این اشارات به دریافت بهتر ناشنوا کمک خواهد کرد و چون به زبان طبیعی ناشنوایی نزدیک است،هنگامی که با صحبت کردن همراه گردد،ارتباطی کاملتر میشود و به مقدار زیادی از اشتباهاتی که ممکن است در اثر عدم قدرت و مهارت کافی در لبخوانی پیش آید،جلوگیری میکند،به علاوه،والدین با آموختن آن میتوانند با فرزند ناشنوای خود ارتباط بهتری برقرار کنند و در نتیجه تفاهیم بیشتری بین آنها به وجود خواهد آمد.
-روش زبان نوشتاری:126 با توجه به اینکه روش ارتباط کلی،شامل مجموعهای از تمام عوامل ارتباطی مانند صحبت کردن،لبخوانی و گفتارخوانی، زبان اشاره،الفبای دستی،خواندن و نوشتن است،در جهان طرفداران زیادی پیدا کرده و به نظر میرسد که استفاده از این روش،برای آموزش به ناشنوایان که درصد ناشنوایی آنان زیاد است و ناشنوایان مادرزاد و آن دسته از ناشنوایانی که قبل از فراگیری زبان ناشنوا شدهاند،بیشتر میتوان کارساز و مفید باشد و لازم است در این زمینه،بررسی و پژوهش بیشتری صورت شود.
چند تمرین برای تقویت حس بینایی:129 پاکزاد(1368،ص 88)با توجه به اهمیتی که برای تقویت حس بینایی در کودک ناشنوا قایل است،تمریناتی را به اولیا پیشنهاد میدهد که اهم آنها به قرار ذیل است: انطباق و مقایسه رنگها:130 «در این تمرین با خطر نشان کردن این نکته که کودکان علاقه زیادی به رنگها و بازی با اشیای رنگین دارند،میبایست دو سری شیئی یک شکل و یک اندازه را انتخاب کرد و یک سری از این اشیای رنگین را جلوی کودک قرار داد و سری دیگر را نزد خود نگاه داشت."