Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش های بنیادین و فرهنگ عمومی/ گتفگو: تولید نظریه ادبیات کودک

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک، تولید نظریه ادبیات کودک، فلسفۀ ادبیات کودک، فلسفه، نظریه، نظرم، گفت‌وگو تولید نظریه ادبیات کودک، دین، پژوهش، نقد

خلاصه ماشینی:

"در شرایطی مثل جامعه ما که نویسندگان جوان بسیاری تنها به >CS< حکم غریزه و استعداد ادبی برای کودکان می‌نویسند و کم‌تر شناختی از مخاطبان و نیازمندی‌های آن‌ها دارند و حتی آشنایی‌شان با علوم تربیتی و روان‌شناسی رشد،در اقل ممکن است و به‌طور محسوس روش‌شان براساس آزمون و خطا و کسب تجربه استوار است،چگونه می‌توان به این ادبیات کودک دل بست و از آن دست به استنتاج زد؟ اگرچه می‌دانیم افراد با تجربه و صاحب دیدگاه نیز وجود دارند،دیدگاه‌های موجود که یا مدون نیست-لذا برای جوان‌ترها قابل استفاده نیست-یا این که برمبنای دیدگاه‌های بیگانه و مبانی متعارض با فرهنگ و زیرساخت اندیشه ملی و دینی است. در هریک از مبانی و مکاتب فلسفی،با احتساب تفاوت‌ها و تناقض‌های احتمالی در مبانی فکری،چگونه می‌توان معیارهای نقد ساختاری یا محتوایی ثابت و فراگیر که در همه موارد یا لا اقل اکثر موارد جواب مناسب بدهد و حکم معیار را پیدا کند،استنباط کرد؟اگر بخواهیم چنین معضلی را رفع کنیم و فلسفه‌ای متعلق به ادبیات کودک تعریف کنیم(تا معیار نقد نیز ارتباط سیستمی با آن داشته باشد)،مجبور می‌شویم همان‌طور که شما در کتاب معصومیت و تجربه(ص 37)عنوان کرده‌اید، دو پرسشی که در برابر ما قرار می‌گیرند، به نظرم چنین‌اند که 1)با چه پژوهش و روشی می‌توان به ایدئولوژی کودکانه پی برد یا آن را فراچنگ آورد؟ و 2)چگونه می‌توان یافته‌های چنین پژوهشی را اعتباریابی کرد؟ فلسفه ادبیات کودک را با فلسفه آموزش و پرورش،به وحدت قلمرو برسانیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.