Skip to main content
فهرست مقالات

دیالوگ با اساطیر، بن مایه های داستانی در اسطوره های ایرانی، بخش نخست: خیر و شر و اسطوره آفرینش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اساطیر، شر، گیومرث، خیر، اهریمن، افسانه‌ها، شر و اسطوره آفرینش، دیالوگ با اساطیر، خیروشر، اورمزد

خلاصه ماشینی:

"{UU}مقاله دیالوگ با اساطیر بن مایه‌های داستانی در اسطوره‌های ایرانی بخش نخست:خیر و شر و اسطوره آفرینش مسعود ملک‌یاری اشاره: هدف از این جستارها،یافتن ویژگی‌های منحصر به فرد برخی اساطیر یا پدیده‌های محوری افسانه‌هاست که امروزه دست‌مایه کار نویسندگان بزرگ ادبیات تخیلی قرار می‌گیرد. ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که جهان روشنایی در حالت«مینویی»19 قرار دارد و اورمزد،خدای این جهان،با آگاهی از وجود اهریمن،حاکم سرزمین تاریکی‌ها و حمله قریب الوقوع او،موجودات را که در واقع نیروها و ابزار او برای نبرد با اهریمن و دیوهایند،در حالت مینویی آفریده است. گیومرث پسری به نام سیامک دارد که پسر اهریمن به او حسادت می‌کند و عاقبت او را می‌کشد و گیومرث و نوه‌اش سیامک،به فرمان سروش، به کین‌خواهی او می‌روند: « چنین گفت کآیین تخت و کلاه کیومرث آورد و او بود شاه چو آمد به برج حمل آفتاب جهان گشت با فر و آیین و آب بتابید از آن‌سان ز برج بره که گیتی جوان گشت از او یکسره کیومرث شد بر جهان کدخدای نخستین به کوه اندرون ساخت جای »21 در باور پارسیان و به نقل از برخی منابع،گیومرث،به درخواست مردم و برای دادخواهی و نجات آنان از چنگ ظلم و ستم،عهده‌دار کار ایشان می‌شود. سخن پایانی بخش نخست شاید لازم باشد در پایان این بخش،بار دیگر بر این نکته تأکید کنم که نتیجه این‌گونه جستارها ارائه پیشنهادهایی هر چند کلی یا لا اقل اشاره به روشی برای یافتن بن‌مایه‌هایی داستانی است که می‌تواند به خلق آثاری تخیلی برای کودک و نوجوان«امروز»ایرانی،منجر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.