خلاصه ماشینی:
"مبانی تولید از دیدگاه اقتصادی دکتر غلامحسن عبیری* مقدمه توجه به امر تحقیق،بهویژه در حوزه علوم انسانی، موضوع مورد توجه محافل علمی است،با این هدف که چگونه میتوان امر تحقیق را در محیط آموزشی تقویت نمود؟و آیا برای دستیابی به این هدف،تنظیم یک طرح جامع ضرورت دارد یا خیر؟ مطمئنا کارشناسان آموزشی و متخصصان علوم انسانی در حوزههای مختلف روشهای متفاوتی را برای رسیدن به این هدف که"تولید علم"است، پیشنهاد نمودهاند یا در مد نظر دارند،اما آنچه در این مقاله مورد توجه قرار گرفته،همانا رویکرد اقتصادی به موضوع تولید علم است،نه این مفهوم که با افزایش بودجه تحقیقات،فضای اقتصادی مناسب برای تولید علم فراهم سازیم،بلکه از این دیدگاه که تولید علم کالایی است که چنانچه مطلوبیت مصرف نداشته باشد،با هزینه نمودن منابع و دستگاهها، نمیتوان به جایگاه اصلی تحقیقات در جامعه دست یافت.
بدیهی است که این حقیقت فضای تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) توسعه فنآوری در غرب تقاضا برای تحقیق در حوزه علوم انسانی را گسترش داد.
تجربه نشان میدهد که الگوها،نمادها و روشها در علوم مختلف اجتماعی،مهندسی و پزشکی در تبادل با یکدیگر عمل کردهاند:قوانین ریاضی سیستم برتالنفی،مرزی را برای سیستمهای مختلف قایل نشده است،نتایج تحقیقات روانشناسی و جامعهشناسی در تمامی حوزهها کاربرد داشته است، موفقیت Bill Gates تنها محدود به فنآوری نبوده و در بکارگیری قواعد علوم اجتماعی و مدیریت نیز ایفای نقش کرده است،حتی موضوع به سطح یک سازمان محدود نشده و روابط بین الملل و سیاسیتهای جهانی را نیز تحت الشعاع قرار داده است."