چکیده:
یکی از مهمترین دغدغههای مدیریت در ورزش، درآمدزایی است که بخشی از آن میتواند از فروش بلیت مسابقات تامین شود. هدف از انجام این تحقیق ارائهی مدل پویای تعیین سیاست درآمدی ناشی از فروش بلیت مسابقات در لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. با انجام مصاحبه با 12 نفر از خبرگان، عوامل موثر بر قیمت بلیت مسابقات، شناسایی و به روش دلفی غربال و رتبهبندی شدهاند. همچنین از 13 پرسشنامه برای شناسایی معادلات حاکم بر روابط استفاده شده که روایی آنها مورد تایید 6 تن از متخصصان قرار گرفته و پایایی هریک با آزمون آلفای کرونباخ بالای 76/0 بهدست آمده است. براساس نمودارهای حلقهی علی و نمودارهای جریان و حالت، مدل مفهومی تحقیق حاصل و طبق پیشفرضهای اولیه، مدل اجرا و الگوهای رفتاری حاصل از آن ترسیم شدهاند. 21 متغیر با بالاترین رتبهها مبنای مدلسازی قرار گرفتهاند. نمودارهای حلقهعلی بر مبنای پیشینهی تحقیق و مصاحبه با خبرگان، ترسیم و مبنای نمودارهای جریان و حالت قرار گرفتهاند. بر این اساس سه سیاست افزایش مطلوبیت زمان برگزاری مسابقه، روش فروش بلیت و تبلیغات قبل از شروع مسابقه بررسی شده و نتایج مدل نشان داده است که تبلیغ و پس از آن، زمان مسابقه بیشترین تاثیر را بر قیمت و در نتیجه بر درآمد مسابقه دارد.
The aim of this research was finding optimal policy to increase revenue from selling ticket of football competitions in Iran. To do this، at the first step، the effective factors on ticket price have been identified through literature and using the Delphi method which 21 high ranked variables were selected. In the second phase، the casual loop diagrams as the basis of stock and flow diagrams have been depicted through literature، regression equation and interviewing. The equation governing the relations have been obtained through 13 designed questionnaire whose validity have been approved by experts and was reliable based on 0.76 Cronbach’s Alfa criteria and the conceptual model has been obtained. Then، using valid values for constant variables the behavior patterns have been depicted by the model. At the final step، the validity of model has been examined with employing 3 methods of the Reality check، the sensitivity analysis and the test under extreme conditions. On the basis of results، three policies have been evaluated: the time of games، the method of ticket selling and advertisement on games. The results show that the advertisement has most effect on ticket price and so on revenue from a game in this context.
خلاصه ماشینی:
تعیین سیاست بهینه در افزایش درآمد مسابقات ورزشی مبتنی بر قیمت بلیت ، با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم ؛ مورد مطالعه لیگ برتر فوتبال ایران مینا نوروزی *١، ژاله معماری ٢، کاظم عسکری فر٣ کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا(س ).
بر این اساس سـه سیاسـت افـزایش مطلوبیـت زمان برگزاری مسابقه ، روش فروش بلیت و تبلیغات قبل از شروع مسابقه بررسی شـده و نتـایج مدل نشان داده است که تبلیغ و پس از آن ، زمان مسابقه بیشترین تأثیر را بر قیمت و در نتیجه بر درآمد مسابقه دارد.
در تحقیقات انجام گرفته در ایران می توان به مطالعه ی همتا و همکـاران در سـال ١٣٨٩ اشاره کرد که از روش پویا شناسی سیستم برای بررسی عوامـل مـؤثر بـر قیمـت مسکن شهر تهران استفاده کرده و مدلی به منظور پیش بینی قیمـت مسـکن ارائـه داده است .
سپس براساس گام های پویایی شناسی استرمن به مدل سازی قیمت بلیت مسابقات فوتبال پرداخته شده است .
با توجه به نزدیک بودن نتـایج تغییـرات انجـام گرفتـه بـین مطلوبیت زمان بازی و میزان تبلیغات قبل از مسابقات ، اگر به هر دلیل برنامه ی مسابقات در زمان های نامطلوبی قرار گیرد، به عنوان مثال در اوایل یا اواسط هفته ، با انجام تبلیغات برای مسابقه در شهر میزبان ، می توان اثرات نامطلوب ایجاد شـده روی مطلوبیـت بـازی ، تعداد تماشاگران ، قیمت بلیت و درآمدهای تیم را از بـین بـرد، بـه طـوری کـه المیـری و همکاران (١٣٨٨) وجود تبلیغات کافی در مورد زمان و مکان مسابقه تیم مورد علاقه در رسانه ها را از عوامل تأثیرگذار بر حضور تماشاگران در ورزشگاه می دانند.