خلاصه ماشینی:
"نمودار 2 نشان دهنده آن است که تا آنجائیکه به انقلاب صنعتی مربوط میشود،روند تولید با ارائه و فروش کالا و یا ابزار در بازار بپایان میرسد،حال آنکه در"اقتصاد خدماتی"مسئله واقعی(لحاظ ارزش اقتصادی)به حداکثر رساندن مطلوبیت کالاها و خدمات در تمام طول عمرشان و با در نظر گرفتن هزینههائی که در ابتدا قبل از تولید قرار داشته و مطرح میباشد.
صنعتی شدن بعنوان پدیدهای مستقل از کشاورزی رشد نمیکند، بلکه روش سنتی تولید محصولات کشاورزی و توزیع آنرا دگرگون میسازد و به همین ترتیب اقتصاد خدماتی نیز محصول و پدیدهای مستقل از ساختار تولیدی صنعت بلکه نیست بگونهای جزئی از آن میشود که تولید صنعتی بدون آن امکانپذیر نیست.
2/4-از ارزش کالا تا ارزش سیستمها تفاوت کلیدی دیگری که میان اقتصاد صنعتی و اقتصاد خدماتی وجود دارد آنست که اولی برای کالاهائی اساسا"ارزش قائل است که بصورت مادی موجود و معامله میشوند در حالیکه ارزش در اقتصاد خدماتی بیشتر به کار و مطلوبیت واقعی(در یک مقطع زمانی معین)کالاها(مادی و یا غیر مادی)در یک سیستم داده میشود.
شرکتهای شیمیائی و داروئی مسائل و مشکلات خاص خود را دارند وکلا،پزشکان و سایر متخصصین تحت تعقیب قانون قرار گرفته و گاه به سبب"مسامحهکاری"مجبور به پرداخت خسارت شدهاند،دستورالعمل جدیدی که در اروپا اختیار شده11،حاصل ده سال بحث پرامون این مسئله بوده است که تولید کنند گاه ثروت اقتصادی باید در قبال محصولی که مطلوبیت منفی دارد مسئول باشند.
مفهوم آنچه گفته شد اینست که مدیریت ریسک خالص،که موضوع کار بیمه است،مسئله کلیدی و استراتژیک در رشد و تکامل اقتصادی است و در نتیجه سیمای آن نیز روزبروز در حال تغییر و بهبود است و دور نیست آنروزی که اهمیتی مشابه سایر بخشهای تولید ثروت بیابد."