خلاصه ماشینی:
"اگر این مسائل قبلا مطرح شده باشند و برنامهای برای مقابله با آنها در محل قبل از وقوع زلزله وجود داشته باشد و توسط تمام کسانی که پاسخگو هستند فعال شده باشند، واکنش سریعتر و مشکلات پروسه ترمیمی بطور جدی کاهش یافته و در مجموع اثرات منفی آن به حداقل میرسد.
اندازه و مقدار مدارک عرضهشده بستگی به اهداف و وسعت تحلیل دارد ولی در هر حال باید شامل بخشهای زیر باشد: الف-موضوع ب-خلاصه مطلب پ-فهرست مطلب ت-اهداف و حیطه کار ث-سیستم تشریحی ج-شیوه و متدولوژی تحلیل چ-نتایج تشخیص مخاطره ح-مدل تشریح محلی که بکار رفته است و پیشفرضها خ-دادهها و اطلاعات مقداری بکار برده شده، شامل پیشفرضها د-نتایج برآورد ریسک ذ-بحث در مورد نتایج ر-نتیجهگیری و پیشنهادات ژ-مراجع-جداول-نمودارها و ضمائم 5-1-قوانین و مقررات مورد عمل: برای اینکه معیارهای برنامهریزی اضطراری به درستی تدوین و مستقر گردد، لازم است مسئولیت قانونی از طریق قوانین و مقررات محلی، منطقهای، استانی شناخته شود و بر حسب شرایط متناسب با هر محل با سازمانهای قانونی مانند، محیط زیست، خطوط لوله، معدن، آنشنشانی، نفت و گاز، کالاهای خطرناک، حمل و نقل و دفاع غیر نظامی مشورت شود.
)مشخص نماید، بدین معنی که: چگونه همدیگر را در جریان کار قرار میدهند؛نوع اطلاعیههای مطبوعاتی، چه موقع مسئولین و شخصیتهای بیرونی باید فراخوانده شوند، در کجا مرکز عملیات اضطراری جایگزین قرار خواهد گرفت، از عملیات کارگاهی چه انتظاری میرود، چگونه این عملیات باید پایان یابد و غیره، نقشه راهنما (1)P}و چک لیستها (2)P}برای تمرکز اطلاعات و تصمیمگیری، اگر لازم است که از چک لیستها استفاده شود، چک لیستها باید دارای شرح و بسط کامل باشند تا بتوانند تمامی فعالیتهای حساس مهم را در بر بگیرند."