چکیده:
شناسایی اندیشهها،عقاید و الگوهای رفتاری اقوام مختلفی که طی ادوار تاریخ میزیستهاند،میتواند راهنمای خوبی برای ما و آیندگان باشد،زیرا هویت هر قوم، سرچشمه معنا و تجربهای عظیم به شمار میآید.بر این مبنا یکی از ادیانی که جوهرهء اصلی ما ایرانیان در آن دوران نهاده شده،دین زرتشت است این دین به تناسب تاریخ و جغرافیای خود تعالیمی را در خصوص ابعاد مختلف توسعه پایدار یعنی،بعد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و محیط زیست به یادگار گذاشته است.
اکنون برنامهریزان توسعه به این نتیجه رسیدهاند که«انسان»در کانون توسعه جای دارد و«اخلاقیات»،مهمترین عامل در رسیدن جوامع به توسعه پایدار است،حال آنکه زرتشت،هزاران سال قبل بر این نکته انگشت گذاشته و بیان میدارد که تنها، اعمال،گفتار و اندیشههای نیک و متعالی است که میتواند جوابگوی نیازمندیهای اخلاق بوده و زندگی انسانها را متعالی سازد.بررسی تعالیم زرتشت و انطباق آنها با اصول و الزامات توسعه و توسعه پایدار از واژه مصطلح دوران اخیر است،حاکی از آنست که تعالیم وی،عالیترین و پختهترین شیوهء فرهنگ اخلاقی است که در تمامی دورانها میتواند زندگی بشر را متعادل و او را به سوی توسعهای پایدار رهنمون کند.
خلاصه ماشینی:
"اصلی ما ایرانیان در آن دوران نهاده شده،دین زرتشت است این دین به تناسب تاریخ و
پایدار جوامع است،زرتشت هزاران سال قبل بر این نکته انگشت گذاشته است.
خصوص نگرش این دین در رابطه با توسعه و توسعه پایدار در کشور ما تحقیقی صورت نگرفته است.
پایدار،به بررسی دیدگاه و تعالیم دین زرتشت در این رابطه میپردازیم.
تاریخ است که زرتشت،تعالیم بسیار آموزنده و مترقی خود را در میان مردم خرافی و نادان
باستانی و انطباق آن با ارکان توسعهء پایدار در حال حاضر،گویای این واقعیت است که
توسعه( Development )واژهای است که همزاد بشر بوده اما بعد از جنگ دوم
جوامع دارد،به بررسی گوشههایی از تعالیم زرتشت در این بعد میپردازیم.
یک فرد زرتشتی در انتخاب ایندو اصل آزاد و مختار بود و روی این فکر بزرگ خود را
کارکردی نظام تقسیم کار اجتماعی در جامعه ایدهآل زرتشت آن است که به تربیت مربیانی
(4)-کاویانی،شیوا،پیشین،ص 54 و بالاخره اینکه یکی از دعاهای مشهور زرتشت این بوده است که:اهورا مزدا،این سرزمین
در دین زرتشت،تن آدمی دارای ارزش والایی است و بر این اساس به پوشش
رهبری جامعه است ولی بنیان پویانگرانه دیدگاه وی،شرطی را نیز از لوازم این فرایند
اهمیت کار و کوشش در نزد زرتشت تا جایی است که وی هدف از خلقت انسان را
بعضی از این کارها که بر آن تأکید شده چنین است:
بررسی آثار و نوشتههای دوران زرتشت همگی بیانگر اهمیتی است که در این دین
(3)-تنهایی،حسین ابو الحسن،پیشین،ص 361 است که به گیتی آب و آتش و زمین و گیاه و گاو و گوسفند و همه آفریدگان نیک اورمزد را"