Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی روند شاخص های جمعیتی دانشگاه های ایران طی سالهای تحصیلی 58 - 1357 تا 82 - 1381

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (19 صفحه - از 125 تا 143)

کلیدواژه ها :

زنان ،جمعیت دانشجویی ،پذیرفته‌شدگان ،دانش‌آموختگان ،کادر آموزشی

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، آموزش، دانشجویان، نرخ رشد، جمعیت، رشد، پزشکی، دانشگاهها، بررسی بیشترین رشد تعداد دانشجویان، آموزش عالی ایران

در قرن بیستم،هدف بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه،عمومی‌ ساختی آموزش متوسطه بود،بدین معنی که آموزش قبل ز دانشگاه تا حد ممکن در دسترس‌ آحاد جامعه قرار گیرد.اما هدف بسیاری از کشورها در قرن بیست و یکم،عمومی ساختن و در دسترسی همه قرار دادن آموزش عالی است به طوری که دنشگاهها بتوانند درصد زیادی از متقاضیان وردو به دانشگاهها را پوشش دهند، دانشجویان و دانشگاهیان از مهمترین و مؤثرترین گروههای اجتماعی محسوب می‌ شوند که در بسیاری از تحولات جامعهء ما نقش اساسی داشته‌اند.از آنجا که تغییرات جمعیت‌ دانشجویی ابعاد مختلف سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا بررسی تغییرات کمی جمعیت دانشجویی و سایر شاخص‌های دانشگاهی به ویژه در سالهای‌ پس از انقلاب،می‌تواند به تحلیل درست‌تر روندهای اجتماعی کشور،کمک کند. در این مقاله سعی شده است تا روند تغییرات برخی از شاخص‌های جمعیت دانشگاهی‌ از سال تحصیلی 85-7531 تا سال تحصیلی 28-1831 بررسی شود تا از قبل آن بتوان به‌ تحلیل‌های دقیق‌تری به کل تحولات کشور دست یافت.

خلاصه ماشینی:

"دسترسی همه قرار دادن آموزش عالی است به طوری که دنشگاهها بتوانند درصد زیادی از این مدت نوخ رشد متوسط سالانه تعداد دانشجویان 01 درصد بوده که گمان می‌رود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم 55 درصد است. اما در سال تحصیلی 28-1831 این ترتیب کمی تغییر کرده است به طوری که رتبهء سوم را کارشناسی ارشد تصاحب کرده است. پذیرفته‌شدگان کل کشور در سال تحصیلی 28-1831 در گروه علوم انسانی است. بیشترین نرخ رشد تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلی از آن کارشناسی است با سال تحصیلی 28-1831 از این قرار است:علوم انسانی،فنی-مهندسی،علوم پایه، اما طی دورهء مورد بررسی بیشترین رشد تعداد دانشجویان را گروه کشاورزی و اما در سال تحصیلی 28-1831 کل دانش‌آموختگان طی دورهء مورد بررسی سالانه به‌ طور متوسط 8/1 درصد بوده است که نشان می‌دهد هر 8/6 سال این تعداد 2 برابر (در این دوره نرخ متوسط سالانهء رشد جمعیت 2/3 درصد بود). رشد متوسط 71/4 درصد در سال بیشترین افزایش را نسبت به ابتدای دوره داشته‌اند. طی این دوره 01/1 درصد بود که از نرخ رشد کل دانش‌آموختگان(8/1 درصد)بیشتر است و به عنوان یک نمونه در ابتدای دوره تنها 3 زن در مقطع دکترای تخصصی مدرک‌ دست می‌آید که نسبت به عدد رشد تعداد دانشجویان(01 درصد)،بسیار کمتر است. آموزشی بیشترین رشد متعلق به گروه کشاورزی و دامپزشکی(21/5 درصد)است. آموزشی بیشترین رشد متعلق به گروه کشاورزی و دامپزشکی(21/5 درصد)است. در بین مقاطع‌ تحصیلی بیشترین رشد تعداد دانش‌آموختگان متعلق به دکترای تخصصی(71/4 درصد)و اما سهم زنان در کادر آموزشی کاهش یافته به طوری که این نسبت از 71/4 درصد به‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.