Skip to main content
فهرست مقالات

جنبه های جامعه شناختی تقاضای بیمه در ایران

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 56 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : بیمه، تقاضا، صنعت بیمه، جنبه‌های جامعه‌شناختی تقاضای بیمه، تولید، جامعه، محصول، مصرف، تقاضای بیمه در ایران، حکومت

خلاصه ماشینی:

"برای شروع،از این موضوع تکراری آغاز می‌کنیم که در تحلیل هر پدیده باید به دو گروه از عوامل تأثیرگذار بر وضعیت آن پدیده توجه کرد:دستهء اول،عواملی هستند که‌ برخاسته از شرایط درونی آن پدیده‌اند و به«عوامل درون‌زا»مشهورند؛دستهء دوم‌ عوامل،به شرایط محیطی و پیرامونی وابسته‌اند که پدیدهء مورد بررسی در آن‌ها محاط است و«عوامل برون‌زا»نامیده می‌شوند(نمودار شمارهء 1). در صنعت بیمه این که تشخیص دهیم چه مقدار از نیروی انسانی و امکانات سازمانی خود را برای صدور یک نوع بیمه‌نامهء جدید بسیج‌ کنیم تا نسبت به تعداد مراجعه‌کنندگان و متقاضیان آن نوع بیمه‌نامه دارای فزونی و مازاد نباشد،اقدامی در جهت پاسخ به همین پرسش و تعیین مقیاس تولید است. بر این اساس،علت تقاضا برای هر محصولی در طیفی بین نیازهای کاملا ضروری تا نیازهای کاملا روانی متغیر است و اگر این دو نوع نیاز را بر روی بردارهای افقی و عمودی یک نمودار درجه‌بندی کنیم،جایگاه محصول در نمودار،نشان می‌دهد که آن‌ کالا یا محصول مورد مصرف در چه طیف و درجه‌ای از نیاز قرار گرفته است. طبقه‌بندی نیازها (به تصویر صفحه مراجعه شود) «انسان همواره و همزمان ولی با رجحان متفاوت در جست و جوی ارضای همهء نیازها در زمان حال و آینده است» در هر حال،تولیدکنندهء یک محصول باید به جایگاه محصول خود در این نمودار واقف باشد و تلاش کند که با تبلیغ،بازاریابی،کیفیت،بسته‌بندی و عرضه به مشتری، جایگاهی هر چه دورتر از مبدأ مختصات برای محصولات خود به دست آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.