Skip to main content
فهرست مقالات

اندازه گیری و تحلیل بهره وری در صنعت بیمه

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 78 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : بیمه، صنعت بیمه، بهره‌وری، شرکت‌های بیمه، حق بیمه، خسارت، کارکنان، میانگین نرخ رشد حق بیمه، ارزیابی، شاخص

خلاصه ماشینی:

"در این‌جا پرسشی به‌ میان می‌آید:آیا استناد به حق بیمهء عاید شدهء مؤسسات بیمه را می‌توان معیاری صریح در طبقه‌بندی این شرکت‌ها در نظر گرفت یا باید به دیگر پارامترها نیز توجه داشت و شاخص مبنای محاسبهء بهره‌وری کدام است؟ الف)نمایش وضع موجود می‌دانیم که شاخص،عملکرد سازمان را با هدف‌های آن مقایسه و ارزیابی می‌کند. اگر گفته شود که طبقه‌بندی شرکت‌های‌ بیمهء داخلی براساس پورتفوی فقط برای نمایش دادن میزان فعالیت آن‌هاست و هرگز در گزارش‌ها،طبقه‌بندی این مؤسسات از نظر بهره‌وری مطرح نبوده است،این پرسش به‌ میان می‌آید که چرا به دیگر هدف‌های آنان(نظیر سودآوری،یا جلب رضایت مشتری) توجه نمی‌شود. براساس اطلاعات جدول شمارهء 1 متوسط کشش درآمدی تقاضا برای بیمه در دورهء یاد شده برابر 93/0 درصد است،لذا تفکیک سهم افزایش نرخ ارز و تورم از رشد بیمه‌ ضروری است تا میزان و سهم فعالیت بیمه‌گران معین شود. آیا افزایش ضریب خسارت گویای رضایت‌مندی بیشتر بیمه‌گذاران است و اگر به فرض چنین باشد چند درصد در جلب نظر مردمی مؤثر بوده است که تاکنون به‌ شرکت‌های بیمه مراجعه نکرده‌اند یا به دلایلی چون برخورد نامناسب کارکنان و یا نرخ و شرایط بیمه‌نامه از خرید آن منصرف شده‌اند؟یک سؤال دیگر:آیا اگر ضریب خسارت‌ به بالاترین حد برسد به معنای رضایت صددرصد مشتریان است؟ واضح است در صورتی که شرایط بیمه‌نامه صریح و روشن باشد شرکت‌ها نمی‌توانند با تغییر در برآورد مبلغ خسارت در جلب نظر بیمه‌گذاران موفق شوند. در مجموع اگر روند میانگین حق بیمهء دریافتی شرکت‌های بیمه مثبت باشد،مشروط به این که رشد تعداد بیمه‌نامه‌ها نیز مثبت باشد و نرخ رشد تعداد بیمه‌نامه‌ها بیش از حق بیمهء دریافتی باشد بیان‌گر ژرف‌تر شدن ارتباطات جامعه با صنعت بیمه است؛عکس‌ آن نیز کاهش ارتباطات را نشان می‌دهد که باید از نظر قراردادهای اتکایی به آن توجه‌ شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.