چکیده:
از سده هجدهم میلادی که عظیمترین تحول جهانی یعنی انقلاب صنعتی رخ داد
تجارت رشد و جلوة تازهای یافت و در نظام جهانی تجارت, صادرات اهمیت بیش از
اندازهای پیدا کرد. امروزه بازرگانی خارجی زا از دیدگاه صادرات مینگرند و آن را به
مخابه اهرم قدرت وگاه ابزار فشار بهکار میگیرند. بنابپراین صادرات را میتوان نیروی
محرکة اقتصاد یک کشور به شمار آورد. امور داد و ستد و بازرگانی همواره دستخوش
مخاطره بوده و هست. لذا این امر به ویژّه در باززگانی خارجی و صادرات همیشه قابلیت
شهود بیشتری داشته است؛ زیرا حوادئی که در این دایره قرار دارند از حیطة کنترل
بازرگان و صادرکننده خارجاند. رسک خود را در قالبهای مختلف و از جمله مسائل
مالی به سازمانها و شرکتها تحمیل میکند و حتی ممکن است گلوی حیات آنها را
بفشارد. حوادث طبیعیء دزدی» آتشسوزی: مفقود شدن و جز آن را میتوان از دیگر
عوامل تهدیدکنندة کال" در راه رسیدن به دست مشتری دانست. این خطرها ماهیت
جداگانهای دارند لذا برای مقابله با آنها و به حداقل رسانیدنشان باید شیوههای
مناسبی برگزید که بهیقین هریک شیوهخاص خود را می طلبد. اینکه کدام شیوه مناسبتر
و چه آبزاری کاراتر است. به نوع کالاء مکان, زمان و عوامل مختلف وایسته است. واضح
است که برای مقابله با هر گونه تهدیدی باید ابتدا آن را خوب شناخت. سپس آن را
تجزیه و تحلیل کرد و آنگاه مناسبترین راه را برای مقابله با آن انتخاب و اجرا کرد. در
این زمینه» پژوهشگر در پی یافتن پاسخهایی برای پرسشهای زیر بوده است:
آیا صنعت بیمه کشور در ارائه بیمة صادرات کالاهای صنعتی به صادرکنندگان توانا
بوده است؟
۲ آیا صنعت بیمه کشور در جلب اعتماد صادرکنندگان کالاهای صنعی موفق بوده
ی
است؟
۳ آیا صادرکنندگان کالاهای صنعتی» عوامل ایجاد ریسک را شناسایی میکتند؟
۴ آپا شیوههای جدید مدپریت ریسک (خودبیمه گری» انتقال ریسک»کاهش ریسک
و اجتتاب یا حذف ریسک) برای نیازهای صادراتی مناسباند؟
۵. آپا بین برنامهریزی کنترل ریسک و میزان خسارتهای وارده به صادرکنندگان
کالاهای صنعتی رابطهای وجود دارد؟
پیش از آن که به پاسخها بپردازیم ضرورت دارد که دو مقوله مرتبط یعنی ریسک و
مدیریت ریسک و صادرات را به اختصار مرور کنیم.
خلاصه ماشینی:
"جنبههای مختلفی که در صادرات کالاهای غیرنفتی به ویژه کالاهای صنعتی اهمیت ویژهای دارند به چهار دستهء«اقتصادی-اجتماعی»،«سیاسی»، «علمی-فنی»و«فرهنگی»تقسیم میشوند که در زیر به آنها اشاره شده است: جنبهء اقتصادی-اجتماعی:صادرات غیرنفتی موجب کاهش بیکاری و استفاده از ظرفیت خالی کشورها به ویژه کشورهای توسعه نیافته میشود که این امر علاوه بر مزایای اقتصادی،حل مشکلات اجتماعی به وجود آمده بر اثر بیکاری را نیز حل میکند.
ریسکها را از نظر عوامل به وجود آورندهشان میتوان به دو گروه مجزا تقسیم کرد: الف)ریسکهای پویا که پیامد تغییرات اقتصادی،اجتماعی،تکنولوژی،محیطی و سیاسی هستند؛شرطی هستند و نتیجهء آنها یکی از دو حالت زیان یا سود است؛با درجهء منظمی به وقوع نمیپیوندند و کمتر قابل پیشبینی هستند؛بیمهپذیر نیستند(و در صورت بیمه شدن،خرید بیمه پرهزینه است)؛بنیادی هستند یعنی از لحاظ فاعل،منشأ خاصی ندارند و از لحاظ نتایج بخش عظیمی از جامعه را تحت تأثیر قرار میدهند.
بر پایهء نتایج به دست آمده،برای کاهش تأثیرات نامطلوب ریسک بر صادرکنندگان کالاهای صنعتی و مدیریت صادرات کشور،پیشنهادهای زیر ارئه میشود: الف)برای آشنایی هرچه بیشتر صادرکنندگان با خدمات بیمهای،صنعت بیمهء ایران باید واحدهای بازاریابی مستقر در شرکتهای بیمه را با استفاده از کادر مجرب و متخصص در امور بیمهای،بازاریابی و فروش فعال کند.
ث)برای شناسایی هرچه بهتر و بیشتر عوامل ایجاد کنندهء ریسک در بازارهای داخلی و جهانی،سازمانهای دست در کار صادرات(وزارت بازرگانی،وزارت صنایع، صنعت بیمه و صندوق ضمانت صادرات)باید با استفاده از کادر مجرب و متخصص به آموزش همگانی صادرکنندگان بپردازند تا سطح دانش فنی آنها را ارتقا بخشند."