Skip to main content
فهرست مقالات

تجزیه و تحلیل ریسک و مدیریت ریسک صادرات کالاهای صنعتی ایران: (کاشی، سرامیک، چینی)

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 101 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : مدیریت ریسک صادرات کالاهای صنعتی، ریسک صادرات کالاهای صنعتی ایران، صادرات، ریسک، ریسک و مدیریت ریسک صادرات، مدیریت ریسک، تحلیل ریسک و مدیریت ریسک، صادرات غیرنفتی، تجزیه و تحلیل ریسک، بیمه

خلاصه ماشینی: "جنبه‌های مختلفی که در صادرات کالاهای غیرنفتی به ویژه‌ کالاهای صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارند به چهار دستهء«اقتصادی-اجتماعی»،«سیاسی»، «علمی-فنی»و«فرهنگی»تقسیم می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است: جنبهء اقتصادی-اجتماعی:صادرات غیرنفتی موجب کاهش بیکاری و استفاده از ظرفیت خالی کشورها به ویژه کشورهای توسعه نیافته می‌شود که این امر علاوه بر مزایای اقتصادی،حل مشکلات اجتماعی به وجود آمده بر اثر بیکاری را نیز حل می‌کند. ریسک‌ها را از نظر عوامل به وجود آورنده‌شان می‌توان به‌ دو گروه مجزا تقسیم کرد: الف)ریسک‌های پویا که پیامد تغییرات اقتصادی،اجتماعی،تکنولوژی،محیطی‌ و سیاسی هستند؛شرطی هستند و نتیجهء آن‌ها یکی از دو حالت زیان یا سود است؛با درجهء منظمی به وقوع نمی‌پیوندند و کمتر قابل پیش‌بینی هستند؛بیمه‌پذیر نیستند(و در صورت بیمه شدن،خرید بیمه پرهزینه است)؛بنیادی هستند یعنی از لحاظ فاعل،منشأ خاصی ندارند و از لحاظ نتایج بخش عظیمی از جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بر پایهء نتایج به دست آمده،برای کاهش تأثیرات نامطلوب ریسک بر صادرکنندگان‌ کالاهای صنعتی و مدیریت صادرات کشور،پیشنهادهای زیر ارئه می‌شود: الف)برای آشنایی هرچه بیشتر صادرکنندگان با خدمات بیمه‌ای،صنعت بیمهء ایران‌ باید واحدهای بازاریابی مستقر در شرکت‌های بیمه را با استفاده از کادر مجرب و متخصص در امور بیمه‌ای،بازاریابی و فروش فعال کند. ث)برای شناسایی هرچه بهتر و بیشتر عوامل ایجاد کنندهء ریسک در بازارهای‌ داخلی و جهانی،سازمان‌های دست در کار صادرات(وزارت بازرگانی،وزارت صنایع، صنعت بیمه و صندوق ضمانت صادرات)باید با استفاده از کادر مجرب و متخصص به‌ آموزش همگانی صادرکنندگان بپردازند تا سطح دانش فنی آن‌ها را ارتقا بخشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.