Skip to main content
فهرست مقالات

اقتراح؛ دین و عدالت در نظر خواهی از دانشوران

مصاحبه شونده:

خلاصه ماشینی:

"ایراد کلی من بر نظریات قدیمی و طبیعی عدالت این است که همگی خصلت تک‌گفتاری دارند حال آن که عدالت‌به عنوان نهاد اخلاقی و اجتماعی باید نهادی معقول، یعنی اندیشیده شده، باشد و این خود موکول به این است که ماهیت عمل عادلانه را در توافق عمومی در هر عصر به دست آوریم. اولین و کمترین اصل، این است که، چنانکه گفتیم، همگان در تعریف اصول عمل عادلانه و عدالت نقش داشته باشند; یعنی خود گسترش عرصه عمومی و وضع کلامی و گزینشی ایده‌آل، شرط اول عدالت است. نقدونظر: اگر برای مناسبات اقتصادی اجتماعی در تحقق مفهوم عدالت نقشی قایل شویم همان گونه که نظریه‌پردازانی مانند مارکس به آن توجه داده‌اند ممکن است مفهومی در ذهن ما شکل بگیرد که غیر عادلانه باشد یعنی جنبه طبقاتی و بورژوایی در ذهن ما جای‌گیر شده باشد. با توجه به این مناسبات غلط اقتصادی اجتماعی، چگونه به یک ذهنیت جمعی و اصل اولیه رالز منتقل می‌شویم؟ بشیریه: نابرابری در جامعه بشری استمرار دارد مساله اساسی این است که آن را معقول و در صحنه عقل جمعی قابل پذیرش سازیم، ولی البته منظور من توجیه تراشی سیاسی و ایدئولوژیک برای نابرابری نیست و هدف نهایی هم رفع همه نابرابریهاست مگر آنهایی که حفظشان به سود همگان باشد. سوسیالیستها در انتقاد از جامعه بورژوایی یا نظام مبتنی بر حکومت قانون (لیبرالیسم) می‌گویند: آرمان دالت‌خواهی این نظام تنها محدود به جنبه خاصی از زندگی سیاسی یعنی ناظر به لغو امتیازهای طبقات اشراف و استقرار برابری همه در برابر قانون است، و مساله اجتماعی بسیار مهم دیگری، یعنی نابرابری اقتصادی (درآمدی) میان افراد و گروههای گوناگون جامعه، در آن جایی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.