Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تجارت الکترونیکی بر شرکت های بیمه ایرانی

نویسنده:

علمی-ترویجی (28 صفحه - از 5 تا 32)

کلیدواژه ها : صنعت بیمه ،فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تجارت الکترونیک‌ (e-commerce)

کلید واژه های ماشینی : تجارت الکترونیکی ،بیمه ،کار گرفتن تجارت الکترونیکی ،صنعت بیمه ،شرکت‌های بیمه ،اینترنت ،اطلاعات ،تجارت الکترونیکی در صنعت بیمه ،تجارت الکترونیکی بر شرکت‌های ،صنعت بیمه کشور ،تجارت الکترونیکی در شرکت‌های بیمه ،بیمه ایرانی ،کسب و کار ،فروش ،تاثیر تجارت الکترونیکی ،شبکه ،گرفتن تجارت الکترونیکی در شرکت‌های ،خصوص تجارت الکترونیکی ،محصولات ،ایران ،تجارت الکترونیکی بر شرکت‌های بیمه ،بازار ،پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی ،شرکت‌های بیمه ایران ،تاثیر تجارت الکترونیکی بر بیمه ،تاثیر تجارت الکترونیکی بر شرکت‌های ،کار ،پاسخگویان ،مشتریان ،تجارت الکترونیکی تاثیرات مثبتی

امروزه اینترنت و تجارت الکتونیکی به طور فزاینده‌ای یکی از ابزارهای‌ پیش برنده کسب و کارها و در نتیجه نه تنها آغازگر تغییراتی در زندگی‌ روزمره مردمان شده بلکه در حال دگرگونی آن است. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که شرکت‌های بیمه نگرش مثبتی در خصوص تجارت الکترونیکی دارند و اغلب آنها تجارت الکترونیکی را به‌ صورت یک فرصت قلمداد می‌کنند و معتقدند که به کارگرفتن تجارت‌ الکترونیکی تاثیرات مثبتی بر صنعت بیمه کشور خواهد داشت.کمبود متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمی پرسنل ماهر و خبره در زمینه تجارت الکترونیکی از عمده نیازمندی‌های زیر ساختاری برای این‌ شرکت‌ها ذکر شده است(این در حالی است که بسترهای سخت‌افزاری، شبکه‌ای و نرم‌افزاری به خوبی در این شرکت‌های تجهیز شده‌اند).اماده‌ نبودن سایر بخش‌های پشتیبان(مانند پول الکترونیکی و شبکه مخابراتی)، فقدان و قوانین و مقررات ضروری(امضای الکترونیکی،کپی رایت و...)، فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترس محدود به آن و وجود نگرش‌ سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی از جمله موانع بازدارنده پیاده‌سازی تجارت‌ الکترونیکی در این شرکت‌ها ارزیابی شده است.بخش‌های بازاریابی و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه (RD) پتانسیل‌های خوبی برای‌ بهره‌گیری از تجارت الکترونیکی دارد و از طرف دیگر بیمه‌های اتوموبیل‌ باربری،عمر و اشخاص قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت«برخط» دارند.در نهایت(با پیش فرض به کار گرفتن تجارت الکترونیکی)بیمه‌گران‌ ایرانی منافع و مزایای زیر را متصور شده‌اند:بهبود وجهه (image) شرکت‌ به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،تسهیل همکاری و انتقال دانش میان‌ ذی‌نفعان(سهامداران،نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها)،کاهش هزینه‌های‌ سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد و گسترش شبکه نمایندگی‌ها،کاهش‌ هزینه‌های تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش و کسب و کار با حذف محدودیت‌های جغرافیایی.

خلاصه ماشینی:

"همچنین از معایب و محدودیت‌های به کارگرفتن تجارت الکترونیکی در کسب و کارها به موارد زیر می‌توان به عنوان نمونه اشاره کرد(برومیده و اعرابی،2005؛توربان‌ و دیگران،2002؛توربان و کنیگ،2003): هزینه‌های زیاد مربوط به فناوری‌های لازم و استاندار نبودن برخی از پروتکل‌های ارتباطی عدم کفایت پهنای باند ارتباطی و مشکلات و معایب نرم‌افزاری یکپارچه نبودن فروش دیجیتالی و غیر دیجیتالی با اطلاعات تولید(محصول) محدودیت‌های دسترس به ابزارهای ارتباطی مانند فیبرنوری و ارتباط بی‌سیم‌ مشکلات موجود در یکپارچه کردن زیرساختارهای تجارت الکترونیکی با سیستم‌های IT فعلی سازمان مسائل امنیتی و ترس مشتریان برای ارئه اطلاعات شخصی و محرمانه(مانند وارد کردن رمز و شماره‌کاربری) عدم ارضای نیازمندی‌های مشتریان،عدم اعتماد و مقاومت کاربران) موانع مربوط به فرهنگ و رفتار سازمان و ساختار فعلی آن فقدان خدمات پشتیبان مناسب(بانک،مخابرات، ISP و... میزن اهمیت موانع عمده پیش‌رو در پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) هر دو گروه شرکت بیمه در این خصوص نظرهای مشابهی ابراز کرده‌اند و تنها در چهار مورد اختلافات مشاهده شده از نظر آماری معنی‌دار بوده است:وجود نگرش سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی،انعطاف ناپذیری ساختار سازمانی(فعلی)برای‌ پذیرش تغییرات،پیچیدگی محصولات بیمه‌ای و جذابیت کم آنها برای مشتریان و کمبود نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده. متوسط نظر پاسخگویان در خصوص میزان محصولات بیمه‌ای برای فروش از طریق اینترنت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مزایا و منافع متصور از به کارگرفتن تجارت الکترونیکی تقریبا همه پاسخگویان متفق القول معتقدند که به کارگرفتن تجارت الکترونیکی در شرکت‌های بیمه باعث بهبود وجهه شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن در بازار خواهد شد. همچنین بهبود وجهه شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذی‌نفعان(سهامداران،نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها)،کاهش هزینه‌های تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش‌ کسب و کار با حذف محدودیت‌های جغرافیایی از جمله مهم‌ترین مزایا و منافع به کار گرفتن تجارت الکترونیکی در شرکت‌های بیمه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.