Skip to main content
فهرست مقالات

ساخت و هنجاریابی مقیاس رضامندی بیمه گذاران بیمه های اشخاص در شهر تهران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (28 صفحه - از 51 تا 78)

کلیدواژه ها :

بیمه ،هنجاریابی ،مقیاس(آزمون) ،بیمه‌گذار ،رضامندی

کلید واژه های ماشینی : بیمه، مقیاس رضامندی بیمه‌گذاران بیمه‌های اشخاص، مشتری، هنجاریابی مقیاس رضامندی بیمه‌گذاران، رضامندی، کارکنان، رضامندی بیمه‌گذاران، رضامندی مشتری، نمرات، پرسش‌نامه

هدف از مقالهء حاضر،ساخت مقیاسی برای ارزیابی میزان رضامندی بیمه‌گذارران بیمه‌ اشخاص در یک شرکت بیمه است.برای تدوین پرسش‌نامه با توجه به فهرست‌ها، طبقه‌بندی‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری موجود،ابعاد مختلف رضامندی از بیمه مشخص شد. سپس عبارت‌هایی تدوین شد تا آن بعد را اندازه‌گیری کند. نمرات مردان و زنان در رضامندی با همدیگر تفاوت معنی‌داری نداشتند.در نهایت‌ نمرات هنجار در خرده مقیاس‌های مختلف و همچنین در کل آزمون محاسبه شد.

خلاصه ماشینی:

"3. گزینش کارکنان مناسب موفقیت‌آمیز بودن اجرای برنامه‌های ناظر بر تأمین رضامندی مشتری دقیقا همانند موفقیت دوایر کنترل کیفیت در شرکت‌های ژاپنی،تنها در گرو استفاده از کارکنانی است که برای این کار انگیزه‌های لازم را داشته باشند. مدل سنجش رضامندی مشتری برای سنجش دقیق و علمی رضامندی بیمه‌گذاران ناگزیر باید تمام جنبه‌ها،خصیصه‌ها، مراحل و فرایند ارائه خدمات را در بیمه مدنظر قرار داد تا از این طریق بتوان اهمیت و الویت آنها را راژز دیدگاه بیمه‌گذاران تعیین و ارزیابی کرد. این ملاک بیشتر در تحلیل عاملی به روش آلفای کیسر به کار می‌رود و در مورد سایر روش‌های استخراج عاملی زیر سؤال است،زیرا ممکن‌ است تعداد عامل‌های معنادار در ماتریس همبستگی را در برخی از شرایط،کمتر از آنچه باید براورد تعداد عامل‌ها معمولا در مقایسه با بیش برآورد ان، مسئله جدی‌تری است(هومن،1380). شاخص‌های آماری مربوط به عوامل استخراج شده قبل و بعد از چرخش (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4 نشان می‌دهد که ارزش‌های ویژه عوامل استخراج شده قبل از چرخش به‌ ترتیب 099/13،603/2،642/1،505/1،392/1 است،در حالی که بعد از چرخش‌ ارزش‌های ویژه به صورت یکسان‌تری بین عوامل توزیع شده است،به صورتی که مقدار ارزش ویژه برای عامل اول 805/6،عامل دوم 237/4،عامل سوم 479/3،عامل‌ چهارم 068/2 و عمل پنجم 018/2 است. همسانی درونی خرده مقیاس‌های پرسش‌نامه با استفاده از روش کرونباخ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که ملاحظه می‌شود ضرایب همسانی درونی به دست آمده برای خرده‌ مقیاس رفتار مناسب،7912/0،برای ارتباط مؤثر،7055/0،برای کیفیت،7473/0،برای‌ خسارت دریافتی،6567/0،برای حق بیمه 6908/0 و برای کل پرسش‌نامه برابر 864/0 است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.