Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه ساختار و عناصر سیستم نظارت در صنعت بیمه کشور انگلستان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (32 صفحه - از 79 تا 110)

کلیدواژه ها :

سیستم نظارتی ،ساختار نظارت ،انگلستان ،آژانس خدمات مالی (FSA) ،نظارت‌ مالی ،رویکرد مبتنی برریسک

کلید واژه های ماشینی : بیمه، صنعت بیمه، انگلستان، نظارت، صنعت بیمه کشور انگلستان، صنعت بیمه انگلستان، سیستم نظارت در صنعت بیمه، شرکت‌های بیمه، نظارت در صنعت بیمه، FSA

بازار بیمه انگلستان علاوه بر بهره‌مندی از سیستم‌ها و مکانیزم‌های پیشرفته از لحاظ محتوا و فرایند فعالیت،سیستم نظارتی کارامد و پویایی نیز دارد.بررسی‌ کارکردها و عناصر این سیستم می‌تواند یافته‌های ارزش‌مندی در اختیار صنعت‌ بیمه کشور قرار دهد.مقاله حاضر ابتدا تاریخچه و ساختار صنعت بیمه انگلستان‌ را بررسی می‌کند.در ادامه نحوه نظارت بر صنعت بیمه،الگوهای مورد اتفاده و سازمان‌های موثر در این حوزه مطالعه و در نهایت راهکرهایی با عنایت به‌ تجربیات کشور انگلستان در حوزه نظارتی صنعت بیمه ارائه می‌شود.نتایج مقاله‌ حاضر نشان می‌دهد که پارادایم نظارت در کشور انگلستان،فراتر از عاملی جهت‌ کنترل به ابزاری برای توسعه و محرک رقابت در صنعت بیمه این کشور تبدیل‌ شده است.لذا به نظر می‌رسد که تغییر دیدگاه‌های موجود در زمینه نظارت‌ فقدان و قوانین و مقررات ضروری(امضای الکترونیکی،کپی رایت و...)، فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترس محدود به آن و وجود نگرش‌ سنتی حاکم بر فرهنگ سازمانی از جمله موانع بازدارنده پیاده‌سازی تجارت‌ الکترونیکی در این شرکت‌ها ارزیابی شده است.بخش‌های بازاریابی و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه (RD) پتانسیل‌های خوبی برای‌ بهره‌گیری از تجارت الکترونیکی دارد و از طرف دیگر بیمه‌های اتوموبیل‌ باربری،عمر و اشخاص قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت«برخط» دارند.در نهایت(با پیش فرض به کار گرفتن تجارت الکترونیکی)بیمه‌گران‌ ایرانی منافع و مزایای زیر را متصور شده‌اند:بهبود وجهه (image) شرکت‌ به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،تسهیل همکاری و انتقال دانش میان‌ ذی‌نفعان(سهامداران،نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها)،کاهش هزینه‌های‌ سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ایجاد و گسترش شبکه نمایندگی‌ها،کاهش‌ هزینه‌های تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش و کسب و کار با حذف محدودیت‌های جغرافیایی.

خلاصه ماشینی:

"(ABI,2005) با عنایت به بحث جهانی شدن اقتصاد و عضویت مؤثر این کشور در سازمان جهانی‌ تجارت،روند رو به رشد تجارت کالاها و خدمات،تنوع رو به رشد محصولات‌ بیمه‌ای،تجارت الکترونیکی،رشد مستمر در حق بیمه،نقش رو به گسترش صنعت‌ بیمه در بازار سرمایه و به طور کلی گسترش اقسام شبکه‌های عملیاتی بیمه در انگلستان،به زعم اکثر صاحب‌نظران برای نیل به توسعه‌ای مستمر در صنعت بیمه، فرایند نظارت و کنترل فعالیت‌ها بیمه‌ای امری الزامی و در خور توجه است. ماتریس انتظارات بیمه‌گر و گروه‌های ذینفع (به تصویر صفحه مراجعه شود) FSA در استراتژی‌های خود بر این باور است که به همان نسبت به بیمه‌گذاران و سایر فعالان عرصه صنعت بیمه انتظاراتی از مؤسسات بیمه دارند،بیمه‌گران نیز متقابلا توقعات چندی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. نحوه نظارت بر اعطای مجوز بیمه صنعت بیمه انگلستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) چالش‌های پیوستن به اتحادیه اروپا زمانی که دولت انگلستان در اکتبر سال 2002 میلادی طرح(سند)مشورتی خود را در خصوص واگذاری اختیارات و مسئولیت نظارت بر مؤسسات بیمه‌های عمومی به‌ FSA به پارلمان اروپا ارائه کرد،این سند پیشنهادی در پارلمان اروپا و دستورالعمل‌ میانجی بیمه‌15 (IMD) مستقیما مطرح شد. بسته به نوع رژیم نظارتی که FSA ممکن است اعمال کند،در عمل این نظارت‌ ممکن است به یکی از اشکال زیر تجلی یابد: الف)برقراری سیستم آموزش و رقابت ب)برقراری رژیم افشاگری پ)به کار گرفتن راهکار گفتمان ت)نظام جبران خسارت و ضمانتی در صورت بروز خطا(ویلسدون،2003)رویکرد مبتنی بر ریسک:الگوی آینده نظارت در صنعت بیمه انگلستان تغییرات گسترده در نیازها و ویژگی‌های مصرف‌کنندگان به همراه افزایش رقابت‌ جهانی در صنعت بیمه،متولیان امور بیمه‌ای انگلستان را با چالش‌های جدیدی مواجه‌ کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.