Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخمندی، مفهوم پوشیده و مبهم

مترجم:

نویسنده:

(48 صفحه - از 328 تا 375)

کلید واژه های ماشینی : نص، قرآن، زبان، کلام، صفات، مفهوم، فعل، لفظ، نشانه، دال

خلاصه ماشینی:

"(33) خواه این نام‌گذاری در دوران یونان صورت گرفته باشد و خواه بعد از آن، نکته اساسی مورد توجه ما این است که فیلسوفان مسلمانان، چنانکه ابن‌خلدون نیز اظهار می‌کند، منطق ارسطو را «نص‌» نامیده‌اند: «می‌بینیم فلاسفه ماهر ایشان به کتاب شفا و اشارات و نجات و تلخیصات ابن‌رشد از کتاب نص، تالیف ارسطو و جز اینها روی می‌آورند»، (34) می‌توان گفت که اطلاق نام «نص‌» بر کتاب منطق برخاسته از از اذعان به وضوح و روشنی آن و نفی هر گونه احتمالی از آن است; بویژه در قیاس با کتابهای دیگر ارسطو که تفاسیر متعدد و مختلفی بر آنها نگاشته شد. (36) اگر «آیه‌»، نشانه باشد و نص، پیام، بنابر این می‌توان گفت که تمام عناصر و اجزاء جهان در خطاب قرآنی به مثابه زنجیره‌ای از نشانه‌ها هستند که بر وجود خداوند و یکتایی او دلالت می‌کنند و این بدین معناست که در ارتباط خدا با انسان دوگونه متن وجود دارد: گونه نخست متنی با ویژگیهای «زبانی‌» که از جانب خدا به سوی انسان فرو فرستاده شده است. بر این پایه، آیا می‌توان گفت که گوینده در برابر چنین شبکه یا بافت‌به هم پیوسته‌ای، از خود اختیاری ندارد و ناگزیر است؟ اگر پاسخ مثبت‌باشد در این صورت متکلم چه نقشی خواهد داشت و توانایی او در جابه‌جایی «زنجیره گفتاری‌» تا چه اندازه خواهد بود؟ عبدالقاهر در مقدمه کتاب «دلائل الاعجاز» قوانین عامی را برمی‌شمرد که براساس آنها تمام روابط ممکن و محتمل میان نشانه‌های زبانی ( الفاظ) مشخص می‌شود; خواه این نشانه‌های زبانی اسم باشند خواه فعل یا حرف."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.