Skip to main content
فهرست مقالات

سرمقاله: فرهنگ عاشورا، الگوی تقریب جهان اسلام

(4 صفحه - از 5 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : عاشورا، اسلام، روز عاشورا، اهل سنت، روزه، محمد بن‌یوسف بن الحسن، شیعه، حدیث، شهادت امام حسین علیه‌السلام، الاکتحال یوم عاشوراء، پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، تبرک، حدثنا محمد بن سعد حدثنا، یوم عاشورا، جمال‌الدین محمد بن‌یوسف، یوم عاشوراء، الاکتحال، الگوی تقریب جهان اسلام، امام حسین علیه‌السلام و تبرک، استحباب روزه عاشورا، استحباب روزه، بن سلیمان حدثنا محمد، تبرک روز عاشورا، عاشورا علی التاسع، حسن، شیعه و اهل سنت، شهادت سبط گرامی، احمد بن الحسین، حدیث الاکتحال فیه، بیروت

خلاصه ماشینی: "دشمنان اسلام مانند برخی دیگر از رخدادهای تاریخ اسلام، کوشیده‌اند تا از رویداد عاشورای حسینی نیز برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سایر فرقه‌های اسلامی بهره گیرند؛ از جمله در روز عاشورا، با احادیث مجعول که نقش بنی امیه در جعل این احادیث قابل توجه است، کوشیدند تا روز دهم محرم را روزی مبارک و میمون جلوه دهند و از این طریق احساسات پاک پیروان راه آن امام حق طلب را جریحه‌دار، و چنین وانمود کنند که برخلاف شیعه، فرقه‌های اهل سنت، در حزن و اندوه شهادت سبط پیامبر گرامی اسلام، نه تنها شریک نیستند، بلکه در این روز به شادی و سرور می‌پردازند؛ در حالی که مراجعه به منابع معتبر اهل سنت دقیقا چنین دلالت دارد که آنان نیز در غم شهادت امام سوم شیعیان سوگوارند و در مقابل احادیثی که مسلمانان را تشویق می‌کند تا روز عاشورا، زینت و زیور کرده، به صورت روز شادی و سرور، آن را متبرک بدانند، به شدت و با صراحت موضع گرفته و بر این عقیده‌اند که احادیث دال بر تیمن و تبرک روز عاشورا ساختگی و جعلی (الملیباری الهندی، زین الدین بن عبد العزیز، 1418ق، ج 2، ص 300 و ابن عابدین، 1415ق، ج 2، ص 460 و الزرندی الحنفی، جمال‌الدین محمد بن یوسف بن الحسن بن محمد، 1377ق، ص 230) (1) یا دست کم در شمار احادیث ضعیف (علاءالدین الحصفکی، 1415ق، ج 2، ص 460 و البیهقی، احمد بن الحسین، 1410ق، ص 455) (2) است و از این جهت، بدعت در دین به شمار می‌رود (منصوربن یونس البهوتی، 1418ق، ج 2، ص393)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.