خلاصه ماشینی:
"آیا گمان نمیکنید که تاکید شما در به کارگیری مفهوم هویت قومی برای مرزبندی میان معقول و نامعقول و یا جهت آشکار کردن ساختار ارزشها در نظام فرهنگ عربی، مؤید نظر پارهای از ناقدان باشد در این که شما گزینشی عمل میکنید; به طوری که روش تحلیلی معرفتشناسانه شما در خدمت مقاصد سیاسی قومی قرار میگیرد؟ و آیا به نظر شم اساسا در سطح نظری محض، امکان تاسیس نظریهای وجود دارد که بتواند عقل برآمده از فرهنگ و تمدنی مشخص را از عقل در قلمرو فرهنگها و تمدنهای دیگر تمایز بخشد؟ در باب پاره نخست پرسش شما باید بر این نکته تاکید کنم که کار من به عنوان ناقد نظامهای ارزشی فرهنگ عربیاسلامی، یکسره از احساسات قومی تهی است.
از آنجا که جهان عرب کانون فرهنگی و دینی است، بنابراین اگر نوسازی در آن حاصل شود، میتواند تاثیر کارسازتری بر پیرامون خود داشته باشد و چون از ترکیه و پاکستان سخن به میان آمد، جا دارد بپرسیم که آیا پس از گذشتبیش از هفتاد سال از روند سکولاریستی، دولت ترکیه توانسته است جامعهای غیر دینی (سکولاریستی) بنا نهد؟ و آیا در کشور روسیه و یا در کشورهای اروپای شرقی و یا کشورهای اسلامی تازه استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق، نظامهای کمونیستی توانستند سکولاریسم را در دل آن جوامع بکارند؟ در مقابل نیز میتوان پرسید که آیا طرح «حکومت اسلامی» در پاکستان، بنگلادش، ایران و کشورهای عربی شبیه آنها، توانست هر آنچه را که صبغهای «غیر اسلامی» دارد، از نظام، رفتار و معیشت مردمان خود بزداید؟ به نظر من، جا دارد که هم طرفداران سکولاریسم و هم منادیان حکومت اسلامی، در باب این تجربهها نیک بیندیشند."