Skip to main content
فهرست مقالات

معنویت و علم، همگرایی یا واگرایی؟

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : معنویت ،علم ،همگرایی ،واقعیت ،جهان ،مادی ،دین ،آیین هندو ،علم متجدد ،معنویت و علم ،آیین ،معرفت ،روح ،طبیعت ،سنتی ،آیین بودا ،فهم ،اصطلاح ،دانشمندان ،کلمه ،معنویت معتبر ،حیات ،مطلق ،واقعیت مطلق ،انسان ،علم و معنویت ،آموزه‌های ،تعریف ،کشف ،کشفیات علمی متجدد

خلاصه ماشینی:

"بسیاری از چنین تلاشهایی آرزوهای ناشی از احساسات را به جای واقعیت می‌نشانند و تعاریف و مواضع مبهم را جایگزین وضوح و دقتی می‌کنند که به تنهایی می‌توانند پراکنده‌کننده تیرگی جهلی باشند که بینایی بشریت امروز را تیره و تار کرده است; بشریتی که بر جاده‌ای سفر می‌کند که هرچه بیشتر، در نتیجه فقدان عظیم تشخیص نقادانه در ارتباط بین معرفتی که ناشی از حواس است و نتایج آن و حکمتی که از وحی، تعقل یا اشراق سرچشمه گرفته است، پرمخاطره می‌شود: «هماهنگی‌» میان علم و معنویت‌شاخص بخش اعظم ذهنیت‌به اصطلاح «عصر جدید» در غرب و نیز بسیاری از شرقیان غربزده‌ای است که بدون اینکه از مفاهیم مورد بحث و انواع معرفت و آگاهی‌ای که در محدوده همان چیزی که باید هماهنگ و متحد شود دست‌اندرکارند تعریف روشنی داشته باشند، سخن می‌گویند و خود همین هماهنگی یکی از ریشه‌های اختلاف و ناسازگاری در جهانی است که در آن تشخیص عقلانی، که همواره وجه مشخصه همه سنن مابعدطبیعی، بویژه سنن هندی بوده است، به سهولت هرچه تمام‌تر، قربانی توافقهای مبهم و تفرقه‌افکنی شده است که مادام که ریسمان به جای مار گرفته می‌شود، جز به اختلاف نمی‌انجامد. موضوع ارتباط بین دین و علم (و برای آنان که از استفاده از اصطلاح دین آشفته می‌شوند، ارتباط معنویت و علم) به جهات دیگری که در درجه اول اهمیت قرار دارند، همچون گذشته وجود دارد و وجود خواهد داشت; آن هم در جهانی که در آن، از سویی طبیعت‌شناسی‌ای مبتنی بر قدرت و تسلط بر طبیعت، و نه مبتنی بر تامل بر واقعیت وجودشناختی و رمزی طبیعت، به‌عنوان تنها صورت مشروع معرفت‌حاکم است و تقریبا خداگونه و البته مطلق شده است، و کسانی که به این طبیعت‌شناسی مشغولند هرچه بیشتر در برابر توده‌ها عمدتا نقش کشیشانی را ایفا می‌کنند که اقتدار نهایی بر حیات بشری دارند و حتی معنای این زندگی را تعیین می‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.