Skip to main content
فهرست مقالات

تجدد گرایی از منظر الهیات: دیدگاه آسیایی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تجددگرایی، آسیا، دین، سیاسی، جنبش تجددگرایی، غرب، انسان، قاره، تاریخ، عقل، نفوذ نظام‌مند پدیده تجددگرایی غرب، اجتماعی، واقعیت آسیایی با نفوذ تجددگرایی، تجربه آسیایی از تجددگرایی، فرهنگی، چالش، حیات، پدیده تجددگرایی تاثیر، اثر جنبش تجددگرایی، نفوذ تجددگرایی، تجربه، قانون، واقعیت، جهان، مکتبی، خدا، تاثیر پدیده ماندگار تجددگرایی، سنتی، مردم آسیا، جنبش تجددگرایی در آسیا

خلاصه ماشینی: "تجربه آسیایی از تجددگرایی آسیا (شرق) با تاریخ متمایز و فرهنگ کهن و بسیار غنی خود به شیوه‌ای خاص و اغلب با تجربه استعماری و پسااستعماری، که از اواخر قرن پانزدهم آغاز و تقریبا تا زمان حال ادامه یافته، با اروپا (غرب) روبه‌رو شده است. اما سؤال اینجاست که تجددگرایی چگونه در این قاره یعنی آسیا باید پایدار بماند؟ این پدیده نباید نظر ما را به بازگشت‌به میراث گذشته، به معنای تجدید حیات آن، معطوف سازد، بلکه باید ما را در بازآفرینی خویش و شکل دادن به آینده در پرتو آثار مثبت تجددگرایی یاری رساند. بنابراین، پرسش این است که آیا آسیا باید با سرمشق گرفتن از غرب به قاره‌ای «توسعه‌یافته‌» بدل شود؟ از مشکلاتی که پیش‌روی غرب توسعه‌یافته کنونی است که بگذریم، آی آسیا به هنگام توسعه می‌تواند (علاوه بر آن مشکلات) از افتادن در دام مشکلات خاص خود رهایی یابد؟ آیا این قاره برای تسلیم شدن در برابر تجددگرایی باید پیشینه خود را به دست فراموشی بسپارد؟ چگونه آسیا می‌تواند بی‌آن‌که تاثیر پدیده ماندگار تجددگرایی را انکار کند، تاریخ اجتماعی، دینی، فرهنگی و سیاسی خود را ادامه دهد؟ تجربه نشان داده است که آسیای «توسعه‌یافته‌» یا انسان (به تعبیر نوگرایان) از بند رسته و نجات‌یافته، در خانه خود احساس غربت می‌کند و بیشتر، اروپا و امریکا را خانه خود به حساب می‌آورد و یا دست‌کم، اگر بخواهد در کشور خود این احساس را داشته باشد باید آن را به شعبه‌ای از اروپا و امریکا (با همه مضامین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن) تبدیل کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.