Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر تجددگرایی در کشورهای غیر غربی (مورد آفریقا)

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : آفریقا ،اخلاق ،ارتباطات ،تجددگرایی ،اخلاق ارتباطات ،فلسفه ،مونتو ،غرب ،دینی ،مردم آفریقا ،سنتی ،فلسفه آفریقایی ،اجتماعی ،مبارزه ،زمینه اخلاقیات مردم آفریقا ،ارتباط ،فرهنگ ،اخلاق ارتباطات در آفریقای امروزی ،زندگی ،جامعه ،جریان ،اخلاق سنتی مونتو ،معنای اخلاق ارتباطات ،حقیقت ،کشف ،مردم آفریقا و مونتو ،علم ،جهان ،جامعه مونتو ،مشارکتی

خلاصه ماشینی:

"فیلسوفان آفریقایی با وجود تلاش‌های متفاوتی که برای حل این معضل دارند، این دو پرسش را پیش می‌کشند: 1) عصر نوین تا چه میزان به مردم آفریقا این امکان را می‌دهد که برای همیشه به حفظ هویت‌خویش پرداخته، جدا از سایر شهروندان این جهان، از بیگانگی از خویش در امان مانده و به صورت نمادی از گذشته از یاد رفته باقی بمانند؟ 2) میراث فرهنگی مونتو تا چه حد می‌تواند در قاره‌ای که پیوسته طعمه تجددگرایی است، به حیات خود ادامه دهد؟ این دو پرسش را بسیاری «اصل وحدت‌بخشی‌» می‌دانند که در پس جریانهای مختلف فکری در فلسفه آفریقایی قرار دارد. چگونه می‌توان جلوه‌هایی از همدردی را در میان مردم زنده کرد و از همه بالاتر، چگونه می‌توان به ارتباطاتی ست‌یافت که ویژگی آن حقیقت‌جویی و آزادگی است؟ آیا هنوز هم می‌توان در جامعه مونتو که تا این حد درگیر مشکلات جدی است، امیدوار بود؟ آیا برقراری ارتباط در درون خانواده، اجتماعات به هم ریخته و جوامع خودمان که در اثر مبارزه سیاسی، از هم گسسته و سازمانهای دینی که مشحون از روحیه رقابت فرقه‌ای است، و بالاخره در شبکه‌های میان انسانی، برقراری ارتباط امکان‌پذیر است؟ آیا این نوع ارتباط می‌تواند در وسایل ارتباطجمعی که فکر و ذهن مونتو را دم‌به‌دم، با سیلی از کلمات می‌پوشاند، برقرار شود؟ با این وسایل جمعی که ما داریم، آیا می‌توان به «حقیقت‌»ی دست‌یافت که ما را «آزاد» سازد و به «آزادی‌»ای رسید که قادر به نیل به «حقیقت‌» باشد؟ (2) وظیفه خطیر اخلاق ارتباطات آن است که گونه‌ای از ارتباط را کشف کند که بر وضعیت آفریقای امروز استوار باشد و ارتباط رهایی‌بخش برای سنت مونتو فراهم آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.