Skip to main content
فهرست مقالات

هیدگر و الهیات

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : هیدگر، الهیات، کاتولیک، اندیشه، هستی، اندیشه هیدگر، تاریخ، هیدگر و الهیات، ایمان، فلسفه

خلاصه ماشینی:

"در بین سالهای 1919 و 1922، هیدگر که در 1921 خود را به عنوان یک متاله مسیحی به کارل لویت معرفی کرده بود در تلاشی برای بازیابی تجربه اصیل مسیحی، امر تحقیق و مطالعه جدی و ژرف در باب «تجربه واقعیتمند حیات‌» در جوامع انجیلی (بویژه تجربه زمان، نزد ایشان) را بر دوش نهاد و در پیش گرفت. باری «هستی و زمان‌» دقیقا از آن رو که تا اندازه‌ای پیامد تلاشی در جهت صورت‌بندی ساختارهای حیات واقعیتمند مسیحی بود، با استقبال پرشور و شوق متالهان پروتستانی همچون بولتمان (همو که تا حدی در تعبیه و تنویر آن اثر سهیم بود و در طرح خود، آن مفاهیم را به کار بست) روبه‌رو گشت. در محاکمه‌هایی که به فاصله اندکی پس از جنگ، به منظور پاکسازی افراد وابسته به جریان نازیسم برگزار شد، هیدگر، که محاصره شده و احتمالا سقوطی جزئی را نیز تجربه کرده بود، ابتدا روی مددجوی خود را به سوی یار و مشاور قدیمی‌اش، کنراد گروبر، اسقف اعظم فرایبورگ، گرداند; چرا که گروبر به سبب اتخاذ موضع مخالف در برابر نازیها در حین جنگ (همان امری که هیدگر در طول آن سالها، هیچ‌گاه مهر تصویب و تایید بر آن ننهاده بود) به کسب احترام و بزرگداشت گسترده‌ای نایل آمده بود. هیدگر در 1959، در دیداری با ماربورگی‌های سابق، یک روز تمام در خصوص نسبت میان اندیشه پسین خود و ایمان مسیحی به بحث پرداخت و در آن اظهار داشت که گرچه اندیشه وی خدای مابعدالطبیعه را از کرسی حکمفرمایی فرو کشید و بیرون راند، اما این به هیچ روی با (برقراری و حفظ) نسبت و رابطه‌ای غیر مابعدطبیعی با خدا ناسازگار نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.