Skip to main content
فهرست مقالات

اقتراح؛ اخلاق و پیوند آن با دین، در نظرخواهی از دانشوران

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : دین، عقل، قضیه، نظری، فلسفه اخلاق، فرمان، فضیلت، خدا، اخلاق دینی، نسبیت‌گرایی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، مضمون اخلاقی در مرحله الف، مکمل قضیه چهارم است و بدین گونه گزارش می‌شود:«فرمانهای غیرمشروط عقل عملی در صمیم خویش متضمن استناد به محتواهای دستگاه اخلاقند که بالذات، کلیت‌پذیر و تعمیم‌پذیرند و فرمان مکمل آنها در مرحله الف این است که باید این فرمانها آنچنان باشند که تنها مضمونهای داده شده از اخلاق و مبدا اخلاق را تقریر کنند. در محتوای اخلاقی نیز این معادله دو سویه برقرار می‌باشد و بدین جهت عقل عملی در مرحله ب، قانون ایده‌آل را به مرحله استانده می‌رساند و به طور مطلق مقرر می‌دارد که فرمانهای غیرمشروط آن باید محتواهایی را تقریر کند که بالذات به طور مطلق به مبدا اخلاق و جهان استناد داشته باشند. 4 نقدونظر:آیا می‌توان از متون مقدس دینی و مذهبی یک نظام اخلاقی استخراج کرد؟ اگر بلی، نظرپردازی در باب موضوعات و مسائل اخلاقی و، به عبارت دیگر، ورود به حوزه فلسفه اخلاق برای متدینان چه ضرورت و حتی چه فایده‌ای دارد؟ لگنهاوزن:در اینجا باید دید منظور از «نظام‌» چیست؟ چون بخش دوم این سؤال به فلسفه اشاره می‌کند، به نظر می‌رسد که مراد نظریه فلسفی اخلاق است. 6 نقدونظر: آیا دین فقط زندگی مطلوب اخلاقی را تصویر می کند یا، افزون بر آن، شیوه‌های عملی رسیدن به وضع مطلوب را نیز نشان می دهد؟ لگنهاوزن: یکی از اشکالاتی که در جوامع مذهبی ایران با آن برخورد کردم، ناشی از این امر است که به خطا گمان می‌کنند که کار عملی لازم برای زندگی اخلاقی، منحصر به عرفا و علما و اندیشمندان بزرگی است که کتابهای قطور می‌نویسند، در حالی که تهذیب نفس را باید وظیفه همه مؤمنان بدانیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.