Skip to main content
فهرست مقالات

حسن و قبح عقلی و قاعده ملازمه

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : حسن و قبح ،عقل ،فعل ،حکم ،عقلا ،داعی ،حسن و قبح عقلی ،مدح و ذم ،مصلحت ،عدل ،انشاء ،حکم عقل ،نفس ،ظلم ،مفسده ،غرض ،استحقاق ،اراده ،مولوی ،ثبوت ،ذاتی ،حسن عدل و قبح ظلم ،قوه عاقله ،مراد ،معنای استحقاق مدح و ذم ،جعل داعی ،حکم مولوی ،داعی جعل داعی ،قبح عقلی نفس ثبوت حکم ،معقول

خلاصه ماشینی:

"طرح یک اشکال و پاسخ آن اگر اشکال شود که غایت محذوری که در جعل حکم مولوی بیان شد، لزوم وجود دو داعی مستقل در دعوت و تحریک بود، در حالی که همین اشکال عینا در مکلفی که خود به خود نسبت‌به متعلق تکلیف یا ضد آن داعی و انگیزه‌ای دارد ظاهر می‌شود و حال آن که در صحت تکلیف توصلی نسبت‌به کسی که از ناحیه خودش، داعی و انگیزه‌ای نسبت‌به متعلق تکلیف دارد، تردیدی نیست; همان گونه که در صحت تکلیف به «عاصی‌» که در او داعی و انگیزه نسبت‌به خلاف تکلیف وجود دارد، تردیدی نیست، در جواب گوییم مراد از جعل داعی و ایجاد انگیزه در مکلف، جعل داعی بالفعل نیست تا اجتماع دو داعی فعلی به جهت عدم معقولیت انبعاث فعل واحد از دو باعث فعلی محال باشد; بلکه مراد، جعل داعی امکانی است. و اما مثالهایی که برای استشهاد ذکر شده بود: درباره مثالهای ذکر شده: اوامر امتحانی درباره اوامر امتحانیه، باید این نکته را مد نظر داشت که امتحان و اختبار از ناحیه خداوند تعالی، با وجود این که به هیچ امری جاهل نیست، تصویرش بدین گونه است که مراد از ظهور انقیاد عبد نسبت‌به اوامر خداوند تعالی، که غرض از امر امتحانی است، ظهور علمی در مقام ذات نیست که مساوق با علم در مرتبه ذات است، بلکه مراد، ظهور مساوق با فعلیت و تحقق است که همان علم فعلی و به تعبیر دیگر، علم در حال ایجاد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.