Skip to main content
فهرست مقالات

پی ریزی اخلاق بر مبنای دین

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : خدا، دین، خداوند، خیر، وابستگی اخلاق به دین، نظریه، وابستگی، هنجارهای نظریه‌های غیر دینی اخلاق، نظریه امر الهی، معرفت اخلاقی

خلاصه ماشینی: "(راه دیگر این که، بر این اساس که بیانهای مترادف در توصیفات عقیدتی نمی‌توانند بدون تغییر معنی، جایگزین هم شوند، می‌توان براحتی این را که تعریف شدن خیر برحسب [امر] خداوند، در واقع مانع داشتن باورهایی درباره خیر بدون داشتن باورهایی درباره خداوند است، انکار کرد) راه دیگر برای پرداختن به مشکلی که از رهگذر وجود غیر مؤمنان اخلاقی برای نظریه امر الهی پدید آمده، پیشنهاد رابرت آدامز است که با آگاهی از نتیجه (7) ، حوزه تقریر «تعدیل شده‌» نظریه [مذکور] را به بحث و گفتمان اخلاقی دو دین یهودیت و مسیحیت محدود کرده است. ممکن است کسی برهان آورد که الزامات و محدودیت‌های اخلاقی تصمیمهای خدا، از خود او سرچشمه می‌گیرد (پایک) ; یا این که این‌گونه الزامات در واقع حقایق ضروری‌اند که نباید محدوده حقیقی (31) قدرت خداوند پنداشته شوند (سوین برن); همچنین این امکان هست که کسی بگوید باور به این که خدا ما را دوست دارد، نفس این تصور را که خداوند [می‌تواند] به آنچه از لحاظ اخلاقی نفرت‌آور است، مانند بی‌رحمی و قساوت برحسب ذات خود، امر کند نامعقول می‌سازد (آدامز); یا این که خیر بودن چیزی تنها از این جهت‌به اراده خداوند وابسته است که او قادر است‌به آنچه حقیقت امکانی دارد تعین بخشد (سوین برن). (33) آنان که بر وابستگی معرفت اخلاقی به معرفت از خدا، یا درباره خدا پافشاری می‌کنند، ب ناتوانی از انکار اظهارات صادقانه الحادی یا لاادری‌گرایانه این مؤمنان برحسب ظاهر معتقد به اخلاق (که در بحث از تقریر زبانی نظریه امر الهی شرح ناتوانی آنها گذشت)، [اینک] دست‌کم دو راه عمده برای دفاع دارند: یک راه، سست کردن ارتباط میان معرفت اخلاقی و معرفت لازم از، یا درباره خداوند است، به طوری که افراد مورد بحث را هم در بر گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.