Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب: مروری بر تحفة الملوک

نویسنده:

(11 صفحه - از 259 تا 269)

کلید واژه های ماشینی : عقل، جهل، مدینه، کشفی، دولت، حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در مدینه، سلطان، سلطان جائر، نبوت، امام

خلاصه ماشینی:

"این رویارویی که از ماهیت این دو ضد برخاسته است، بنا به گفته مشهور که هر موسی سیرتی، فرعون سیرتی می‌طلبد سبب به وجود آمدن دو طبقه متضاد شده که گاه به جنگ و گاه به صلح، تاریخ خود را رقم دولت آرمانی کشفی به حکومت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در مدینه و حکومت امام دوازدهم شیعیان در آخرالزمان تعین می‌یابد. اقبال و ادبار عقل و جهل در حدیث یکم و چهاردهم کافی، با تأویلی که کشفی ارائه می‌کند، موجب تقسیم شدن تاریخ به دو دوره کلی می‌شود: الف: دوره نبوت؛ در این دوره وجه ظاهری عقل به میان آدمیان روی آورده و بر همین وجه نیز مانده است. این تلاش در زمان آخرین فرستاده الهی «به سبب وجود مبارک آن حضرت و تمامیت استعداد او» به آخرین نهایت و رشد کمال خود رسیده است در اینجا حادثه مهمی که رخ داده این است که تمام رویه ظاهری عقل با آمدن پیامبر الهی ابلاغ گردیده و حجت خدا بر آدمیان تمام شده است؛ از این رو، هم لازم است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله وفات کند و هم ضرورت دارد که نبوت خاتمه یابد. این دولت، که در آخر الزمان با ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام بر پا می‌شود، همان مدینه فاضله شیعیان دوازده امامی است که طی آن، همه بطون عقل هویدا می‌گردد، ناگفته شرع و عقل، گفته می‌شود و اختلاط طولانی عقل و جهل و درهم آمیختگی گروه عاقلان و جاهلان پایان می‌یابد و حکومت از آن عاقلان و صالحان زمین می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.