Skip to main content
فهرست مقالات

همراه با پژوهشهای مرکز تحقیقات علمی 9: منصب امامت جمعه و مذاهب اسلامی

نویسنده:

(20 صفحه - از 225 تا 244)

کلید واژه های ماشینی : جمعه ،منصب امامت جمعه ،نمازجمعه ،منصب ،نماز جمعه ،امامت جمعه ،منصب امامت ،منصب امام ،اقامه ،منصب بودن نماز جمعه ،مذاهب فقهی ،فقهی ،اقامه نماز ،منصب بودن نمازجمعه ،فقهی منصب امامت ،الجمعة ،منصب بودن نماز ،شافعی ،منصبیت نمازجمعه ،فقه شافعی ،اذن سلطان ،جمعه و مذاهب ،اقامه نمازجمعه ،مذهب شافعی ،منصبیت ،فتنه ،منصب بودن امامت ،منصب حکومتی بودن نمازجمعه ،نمازجمعه منصب ،عادل

خلاصه ماشینی:

"(علت آن است که) گفتیم: جایز نیست عموم امر الهی به اجتماع برای نماز جمعه را بدون وجود نص آشکار تخصیص بزنیم و تفاوتی میان امام جمعه در نماز جمعه، با امام جماعت در دیگر نمازها نیست، بنابراین از کجا و به چه دلیل نماز جمعه را موکول به سلطان کرده‌اند و در سایر نمازهای جماعت این شرط را مطرح نکرده‌اند؟» در عبارت بالا، ابن حزم در واقع همان دلیل شافعی و مالکی را، با تقریبی بهتر، مستند فتوای خود قرار داده و معتقد است: فرمان خداوند همچون آیه نمازجمعه: «إذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا إلی ذکر الله... » اما نکته مهم که می‌تواند پیوندی میان فقه حنفی و برخی از مذاهب فقهی دیگر، که نمازجمعه را منصب نمی‌دانند، ایجاد کند آن است که چنانچه دسترسی به امام المسلمین، (به هر دلیل، همچون مرگ حاکم یا آتش فتنه)، میسور نبود و همچنین گرفتن اذن سلطان نیز ناممکن بود و جانشین وی نیز تعیین نشده بود، وظیفه چیست؟ آیا فریضه جمعه در این وضعیت ساقط یا حتی نامشروع است؟ یا اینکه فریضه ثابت ولی شرط صحت آن و استیذان از سلطان ساقط است؟ در پاسخ از این پرسش، در مباحث پیشین گذشت که برخی فتاوای مالک بن انس نشان می‌دهد نفی منصب بودن نمازجمعه در نظر وی در ظرف فقدان والی است، گرچه فتاوای فقهای مالکی منصبیت را به طور مطلق نفی می‌کنند، همچنین در گزارش فقه حنبلی نیز گذشت که گرچه نظریه مشهور منسوب به احمد بن حنبل آن است که نمازجمعه را منصب نمی‌داند، ولی مستند وی سیره مردم شام است که حداکثر دلالتش عدم منصبیت در صورت ناممکن بودن اذن سلطان است نه به طور مطلق."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.