Skip to main content
فهرست مقالات

زن، جمعه و جماعت

نویسنده:

(18 صفحه - از 245 تا 262)

کلید واژه های ماشینی : زنان ،جماعت ،نماز جمعه ،نماز ،نماز جماعت ،امامت ،روایت ،امام ،فقه ،امامت جماعت زنان ،جواز امامت زنان ،اهل سنت ،جواز ،مسجد ،جواز امامت جماعت زنان ،ادله جواز امامت زنان ،ادله عدم جواز امامت زنان ،فقه اهل سنت ،منع امامت جماعت زنان ،جمعه و جماعت ،اجتماعی ،المرأة ،شیعه ،حضور زنان در نماز جمعه ،فقه شیعه و اهل سنت ،اسلام ،روایی ،النساء ،احکام ،مردان

خلاصه ماشینی:

"(3) ثانیا: روایاتی در دست است که تصریح دارد به حضور زنان در نمازهای جماعت؛ مانند روایت ذیل که به الفاظ مختلف نقل شده است: «کان رسول الله یصلی الصبح فتنصرف نساء المؤمنات متلفعات بمروطهن و لایعرفن من الغلس»: (4) «زنان مؤمن، نماز صبح را با پیامبر(ص) به جای می‌آوردند در حالی که لباسی که تمام بدن آنها را می‌پوشاند به تن داشتند و این زنان در تاریکی بازشناخته نمی‌شدند. از میان علمای معاصر نیز تعداد قابل توجهی قائل به جواز امامت زنان برای زنان در نمازهای واجب‌اند؛ مانند مرحوم سیدکاظم یزدی، صاحب عروة الوثقی که در چند مورد تلویحا و در مواردی به صراحت به امر فوق فتوی داده‌اند: «یجوز امامة المرأة لمثلها». (39) خود ایشان در رفع تعارض و تنافی دو دسته دلیل می‌فرمایند: لازم است ما اینچنین جمع کنیم که بگوییم مراد از واژه «مکتوبه» که در ادله عدم جواز امامت زنان آمده جماعت واجب است، مثل جمعه و عیدین و مراد از نافله در ادله جواز امامت زنان، جماعت مستحب است، مثل نمازهای یومیه که جماعت در آن مستحب است؛ یعنی مکتوبه و نافله بودن وصف جماعت باشد نه صلاة. (41) مطلب دیگری نیز که برای حل مشکل و ترجیح ادله جواز امامت زنان آمده است، این است که بگوییم: ادله عدم جواز چون موافق قول عامه‌اند (اهل سنت)، قابل اعتنا نیستند. ». (61) از نظر فقهی نیز فقه شیعه و اهل سنت در این مسأله تقریبا به نظریه واحدی رسیده‌اند که ادله وجوب نماز جمعه نسبت به چند دسته ترخیص داده است؛ یک دسته از آنها زنان هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.