Skip to main content
فهرست مقالات

بهره بانکی همان رباست

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ربا، سرمایه، بهره، پول، اقتصادی، قرض، اسلام، تولید، نرخ بهره، بازده‌ی

خلاصه ماشینی:

"بنابراین آسان‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای ارزیابی نظریه فوق این است که به جای مراجعه به آراء و افکار امثال ارسطو و دیگران، به سراغ تاریخ صدر اسلام، فضای حاکم بر مکه و مدینه، و متون دینی به یادگار مانده از آن زمان و مکان برویم و ببینیم چیزی که خداوند متعال به اسم ربا ممنوع کرده و با شدت تمام از آن نهی نموده و مرتکبین آن را در ردیف محاربین با خدا و رسول(ص) قرار داده، (8) چه بوده است، و آیا آن پدیده بر بهره بانکی در اقتصادهای جدید منطبق می‌شود یا نه؟ تعریف ربا در اسلام برخلاف تصور جناب دکتر غنی‌نژاد، در اسلام، ربا تنها به معنی گرفتن درآمد واقعی قطعی از پیش تعیین شده نیست، بلکه این نوعی از انواع رباست. (14) مقصود آنان از «درآمد ثابت از پیش تعیین شده‌» به معنی گرفتن درآمد واقعی ثابت از قبل تعیین شده نیست و اصلا کلام آنان ناظر به درآمد واقعی یا اسمی نیست، بلکه مقصودشان این است که وقتی صاحب پس‌انداز، سرمایه نقدی بنگاهی را تامین می‌کند به دو گونه می‌تواند سهم خود را از درآمد دریافت دارد: نخست آن که صاحب پس‌انداز با کارفرمای اقتصادی به توافق برسند که بعد از اتمام فعالیت‌یا در پایان هر دوره مالی، متناسب با عملکرد واقعی بنگاه، سود به دست آمده را بین خود تقسیم کنند; که این همان نظام مشارکت است و اسلام آن را قبول دارد. سرمایه نقش مهمی در تولید نداشت و پول عمدتا به عنوان واسطه مبادله کالاها و خدمات به کار می‌رفت و به همین جهت اندوخته‌های پولی که در دست افراد معدودی قرار داشت، برای برآوردن نیازهای مصرفی، با نرخ بالایی قرض داده می‌شد و این همان ربا بود که در اسلام ممنوع شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.